Eleverna är tillbaka på gymnasieskolan, med nya erfarenheter, efter en vår som avslutades med distansutbildning. En utbildningsform som passade vissa men var svårare för andra. På Akademi Båstad Gymnasium är nu mycket som förr.

När coronapandemin svepte in över Europa var det många länder som stängde alla skolor. I Sverige togs beslut att gymnasieskolor skulle hålla distansundervisning. En ny verklighet och en stor utmaning för många skolor. Nu är eleverna tillbaka i skolan.

Inför öppning av skolorna fick de i uppdrag att se till att anpassa scheman så att inte alla elever skulle komma samtidigt med kollektivtrafiken.
– Av de 250 elever vi har, är det endast 50 som pendlar. De går inte i samma klasser och börjar inte samtidigt så det var inget problem för oss. I storstäder är det säkert en utmaning, säger Ulrika Krämer som är rektor på Akademi Båstad Gymnasium.

Under våren stod lärarna vid tavlan och undervisade med en dator som enda åskådare på plats. Nu är det återigen liv i klassrummen.
– Det är underbart. Det tog mycket energi att göra allt på distans. Det märktes tydligt nu när vi återgått till det mer normala. Men vi lärde oss mycket och har nu faktiskt fler verktyg för att göra ett bra jobb. Det är såklart stor skillnad att ha eleverna på plats och inte via datorn. Man kan då på ett bättre sätt läsa av hur eleverna mottar informationen i min undervisning, säger Jenny Rundgren MacRae som är lärare inom flera olika ämnen på Akademi Båstad.

Eleverna är också glada över att vara tillbaka på skolan.
– Det känns bättre än att sitta hemma. Man får mer social kontakt och får träffa lärarna på riktigt igen, säger Ehab Khodaida som går tredje året på ekonomiprogrammet.
– Jag håller med. Det är roligare och man får också högre motivation till skolan. Bristen på sociala kontakten var det som var tuffast med att sitta hemma. Nu har man åter bättre rutiner då man går till skolan varje dag. Det var lätt att man gjorde sig lite bekväm hemma, säger Anna Salander som går i samma klass.

De förklarar att hemundervisningen fungerade olika bra för olika personer.
– För vissa passade det bra att sitta hemma och inte bli störda av andra medan vissa hade väl problem att hålla sig från mobilen och sånt. Jag fick dock mycket gjort hemma men det var inte så roligt, förklarar Anna.
– Vissa har förklarat att de blev mer fokuserade på uppgiften när det inte fanns kamrater runtomkring, berättar Ulrika Krämer.
– Man visste på ett bra sätt vad man skulle göra klart under lektionerna. Jag kunde fokusera bra på uppgifterna. Vi fick hjälp av lärarna när vi behövde, berättar Ehab.
– Det tråkiga var att hela tiden jobba själv. Man fick en uppgift och gjorde den, säger Anna.


Ehab Khodaida och Anna Salander som går tredje året på ekonomiprogrammet är glada att vara tillbaka och menar att motivationen ökar när man är i skolan.

I början var det lite problem med tekniken men det blev snabbt bättre.
– Detta gällde både för eleverna och oss lärare. Vi fick ganska snabbt fram nya plattformar som fungerar bra att jobba genom, konstaterar Jenny.

Även om undervisningen nu är tillbaka live i klassrummen så är det hårdare regler att stanna hemma om man känner sig lite sjuk.
– Nu har vi dessa verktyg som fungerar för de som inte kan närvara. Lärarna kan fortfarande sända live via nätet till de som inte är på plats, berättar Ulrika.
– Nu med Google Classroom har jag möjlighet att ha bättre koll på eleverna både de som är på plats och de som sitter på distans. Jag ser om folk sitter och jobbar med sina dokument eller inte, berättar Jenny.

Det är dock inte ett val att vara hemma istället för att komma till skolan.
– Även om det fungerar bra med distansundervisning så är det obligatoriskt att närvara om man är frisk, betonar Ulrika.

Allt är inte som innan corona. Det finns en del förändringar mot tidigare.
– Det står handsprit överallt, vi sitter luftigare i klassrummen och man kan inte äta när man vill utan det är vissa tider. Det är bra på ett sätt för det blir mindre köer i matsalen, säger Anna.

I våras var många skolor oroade om de skulle kunna genomföra all undervisning eller om det skulle halka efter.
– Som rektor är jag är jättenöjd med hur det blev. Vi har ingen utbildningsskuld på denna skolan. All undervisning och prov gick att genomföra. Alla kurser betygsattes, berättar Ulrika.

En person har testats positiv för Covid-19 under hösten men det har inte blivit någon spridning.
– Det är en luftig skola, vi är inte så många. Det är nog värre på större skolor, säger Ulrika.

Akademi Båstad Gymnasium blev under hösten granskade av Skolinspektionen som tittade på hur fjärrundervisningen gick i våras och hur verksamheten bedrivs nu.
– Allt var bra, de hade inte ens några tips att ge oss. Det känns bra, avslutar Ulrika.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON