Sedan 1982 har Damernas Värld delat ut Guldknappen som idag är landets äldsta modepris. För första gången någonsin är ett varumärke, och en designer, med säte i Båstad nominerat när Mia Bencker och hennes skomärke Anny Nord nu är en av kandidaterna.

Den tidningsläsande bjärebon har förmodligen redan koll på Anny Nord efter intervjuer i såväl Båstad Magazine som Bjäreliv genom åren. Men visste du att varumärket idag bärs av kvinnor världen över och att artisten Ariana Grande är ett av fansen? I en stor intervju nyligen i Damernas Värld berättar Mia Bencker om sitt varumärke som hon beskriver som en snäll rebell i skouniversum. På frågan om varumärket representerar utmärkt svensk design, som är en del av kriterierna svarar Mia att det är upp till andra att bedöma men att hon är väldigt stolt över sin produkt.
– Den skandinaviska avskalade designestitiken är en självklar del i vårt dna. Färgpaletten kommer oftast från utanför vårt fönster, vårt kontor och designstudio ligger på skånska västkusten utanför Båstad. Med bokskogen i ryggen och havet framför oss har vi privilegiet att inspireras av den svenska naturen varje dag. Riktigt god design för mig är att kunna förena form och funktion – det ska gå att dansa i ett par skor, inte bara sitta på en barstol och se snygg ut. God design är för mig också väldigt mycket i detaljerna, varje liten detalj måste fungera tillsammans: Varje not måste liksom hänga ihop för att hela sången ska bli bra. God design ska inte bara vara estetiskt tilltalande utan att den också är god mot sin bärare, mot sin omgivning, mot människorna som tillverkar den och mot jorden den går på, det tycker jag är utmärkt. Det är mitt mål.

På vilket sätt är ditt varumärke affärsmässigt och hur försöker ni arbeta mer hållbart?
– Att vara affärsmässig för mig är att vara i tiden. Att ha ett öra mot marknaden och ett mot framtiden; att spegla tiden vi lever i och kunna anpassa produkten därefter. Vi har valt att bara utveckla två kollektioner per år, både för att det är kostsamt att ta fram kollektioner, men också för att det kräver mycket övriga resurser. Överproduktion anser jag varken som affärsmässigt hållbart eller etiskt/miljömässigt hållbart. Därför har vi valt att dra ner på tempot och satsa på kvalitet över kvantitet.


Mia Bencker, grundare till skomärket Anny Nord är nominerad till designpriset Guldknappen Accessoar.

Intervjun avslutas med den självklara frågan, varför förtjänar Anny Nord att vinna Damernas Värld Guldknappen Accessoar?
– För att visa att med hårt arbete, mycket mod, ett ton av envishet och en egen stil, så går det, som ensam tjej, att skapa ett oberoende modevarumärke med internationell potential. Jag tror att vi har lyckats att hitta ett eget ”svensk-rebelliskt” designuttryck i vår kombination av avskalad svensk form, demokratiska värderingar och ett stänk av rock ’n roll.

Priset delas ut i tre kategorier. Guldknappen och Guldknappen Accessoar är båda jurypris, och Knappnålen som går till ett nytt modemärke och dess designer utses av Damernas Världs redaktion. Vinnarna får en äkta guldknapp med sina namn ingraverade av Bengt Liljedahl, svensk silversmed och formgivare.

Trots att ingen bjärebo tidigare varit nominerad till priset så finns det en vinnare på halvön. År 2000 tilldelades J Lindeberg och dess designer Johan Lindeberg utmärkelsen.

Text: Joakim Ormsmarck
Foto: Anders Sällström, Pressbild