Ingmar Gustafsson har lagt bilförsäljningen åt sidan nu till pensionen och visar upp sina egna klenoder i bilhallen i Förslöv. Minis, eller hundkoja som många kallar den, är Ingmars största intresse men inte de enda bilarna som finns där. Sälja och serva bilar har varit Ingmars liv men nu fokuserar han på sina egna bilar och öppnar för alla att se dem.

Utanför Förslöv i Karstorp har Bilgården legat länge. Det är där som Ingmar Gustavsson haft sin bilförsäljning och verkstad. Nu har han gått i pension men fortsätter med sin största hobby nämligen bilar. Nu står ett tjugotal bilar i bilhallen men de är inte till salu. Det är Ingmars egna bilar han köpt genom åren och som han nu gärna visar upp till allmänheten. Vissa av dem är orörda originalbilar i ett fantastiskt skick och många av dem har Ingmar totalrenoverat till nyskick. Intresset att renovera bilar är större än att köra med dem så många har endast rullat några få mil efter renovering.
– Ladda batteriet och besikta bilen så är det bara att ut och köra, säger Ingmar.

Han har jobbat med Minis i 42 år och den första egna bilen han renoverade är den röda Minin som blev klar 1991. Vissa Minis är renoverade till original och vissa är ombyggda till racingvarianter.
– Alla som kommer hit har historier att berätta om hundkojor. Det är en bil som berört många och gett många minnen för livet, säger Ingmar när vi tittar på alla de kojorna som står i hallen.


Fiat Abarth 1000 TC som Ingmar kör i Historisk racing

I ena hörnet står en Fiat Abarth 1000 TC -65 som är en av få som byggdes som racingbil från fabrik och Ingmar visar upp den in action ibland då han kör i Historisk Racing med den.
– Den väger endast 610 kilo och har bromsar som en modern stor bil. Den är riktigt kul att köra med, berättar Ingmar.


Fiat 850 Sport Coupe -71 i originalutförande

En av Ingmars favoritbilar i hallen är en ljusgrön Fiat 850 Sport Coupe från 1971. Första gången Ingmar såg denna bilmodellen var när han jobbade på Statoil i Förslöv 1972 och han tyckte om den direkt. Många år senare hittade han denna bil till salu i Vejbystrand och slog till. Om det är samma bil som Ingmar såg från Statoil vet han inte men det är en väldigt ovanlig bil i dag och väldig få finns kvar i körbart skick. Denna är dessutom orenoverad men i ett perfekt skick.

Det är mest 60-talbilar i samlingen så som Mini, Austin Healy, MGB, Fiat och Morgan men även några 80-talsikoner. Det är bland annat en Honda CRX -89, en Alfa Romeo GTV6 -84 och en BMW 325 -87 med M-paket 1 som är mycket ovanlig. Dessa 80-talare är oftast sönderrostade eller helt ombyggda under åren medan Ingmars bilar är orörda originalbilar i fint skick.


Fiat 850, Austin Healy, Morgan, MGB, Honda, Alfa Romeo, BMW och en Mercedes.

Ingmar har kommit över många fina bilar genom åren men han köper inget på annonser.
– Folk hör av sig till mig och undrar om jag vill köpa deras ovanliga bilar. De vet att jag tar väl hand om dem, säger Ingmar.

Det är för kärleken till bilarna som Ingmar gör detta. Han har inget intresse nu av att sälja någon bil. Det är inte för att tjäna pengar som han gör detta men han ser det som en bra pensionsförsäkring. Han bygger och säljer dock Racingminis på beställning av personer som vill köra dem i historiska racingserier eller bara på gata men det är skillnad på att bygga en bil på beställning mot att sälja någon av de egna ögonstenarna.

För ett antal år sedan fick han så bra erbjudande på några bilar så han inte kunde säga nej men idag så ångrar han sig ändå att han sålde de bilarna. Det är en VW bubbla och en Fiat Bertone Coupé som han ångrar mest att han sålt. Någon annan Bertone Coupé har det inte tillkommit i samlingen men han hoppas att den nya ägaren njuter av bilen så som den förtjänar.

Även radiostyrda bilar är ett stort intresse för Ingmar. Tidigare körde han rc-bilar med metanolmotorer men på senare tid har han bytt till elbilar.
– Elbilarna är i dag så mycket snabbare. Min rc-bil gör över 100 km/h och är hur rolig som helst att köra, berättar Ingmar.


Minimotorer, Honda Monkey och ett antal radiostyrda bilar står i ena ändan av hallen.

I hallen finns även en del mopeder. Det är gamla flakmopeder och en del minibikes (Honda Monkey). Det är Ingmars bror som har intresset för mopederna och de samsas med bilarna i hallen.

Utmed Vantingevägen mellan Förslöv och 105:an kan man inte missa utställningshallen. Några fasta öppettider vill Ingmar inte bestämma men det går bra att stanna till nästan när som helst.
– Jag bor ju även här bredvid hallen och kör det in någon på gården så kommer jag och öppnar. Bäst är väl att ringa innan för visst händer det att jag inte är hemma. I sommar är det många bil- och MCklubbar som har bokat in besök hos mig när de är ute och kör, avslutar Ingmar.


Mini Marcos är byggd på minins chassi och är en riktig racer från förr.


Fiatens motor på display samt minis på rad i utställningshallen

TEXT & FOTO: Peter Jakobsson