Koenigsegg från Ängelholm har satt Bjäre på världskartan. Med sina extrema supersportbilar har de slagit bilvärlden med häpnad gång på gång. Nu var det dags för premiärvisning av deras senaste skapelse. Världens första fyrsitsiga megabil.

Christian von Koenigsegg började bygga sportbilar i mitten av 1990-talet. Först en körbar prototyp som vidareutvecklades under flera år. 2002 började serietillverkning av modellen CC8S i Margretetorp. Guinness World Record utsåg 2005 efterföljaren CCR till världens snabbaste serietillverkade bil. Ett rekord som McClaren F1 hade haft i nio år.
Effekt- och hastighetsrekord har sedan slagits gång på gång. Bland annat rekordet för att köra 0-300-0 km/h snabbast.

Nu har tiden kommit för nästa revolution att komma ut från fabriken vid flygplatsen. Det var på den stora bilmässan i Genève som den stora lanseringen skulle göras inför världspress och besökare. Bara dagar innan mässan skulle börja ställdes den in på grund av coronavirusets framfart. Koenigsegg hade redan byggt upp sin monter och valde att stanna kvar för att presentera sin nya skapelse via onlinesändning och för inbjuden press. Intresset och nyfikenheten har varit stort för nya skapelsen så Koenigsegg hade inga problem att få ut sin lansering via nätet och alla motortidningar och bloggar fyllde sina kanaler med nyheterna.

Det som presenterades var en helt ny fyrsitsig superbil, eller Mega-GT, som Koenigsegg kallar den. Detta på grund av att den har över en megawatt i effekt.
Nya modellen fick namnet Gemera vilket är svenska och hopskrivning av Ge och Mera. Detta är var Christian von Koenigsegg tycker att modellen symboliserar. Den ger mera genom att ha fler sittplatser och mer hästkrafter och fler hjul som driver än någon annan Koenigsegg haft tidigare.


Två stora dörrar ger bekvämt insteg.

Det är svårt att tro att bilen rymmer fyra vuxna personer. Den ser fortfarande ut som en superbil med Koenigseggs linjer.
– Det är det som är tanken. Folk tror det är en liten sportbil tills dörrarna öppnas och det kommer ut fyra personer, berättade Christian von Koenigsegg till journalisterna som var på plats i Genève vid laseringen.

Tankarna på att bygga en bil för fler än två har funnits länge. Vid lanseringen förklarade Christian.
– Embryot till bilen väcktes 2003 vilket var två år efter jag och min fru fick vårt första barn. Vi pratade om familjebilar och tankarna väcktes i mitt huvud om jag kunde bygga en mer praktisk Koenigsegg utan att tappa känslan för vad en Koenigsegg ska vara. En bil som skulle kunna göra allt en Koeigsegg ska göra men med mer plats och mer praktikalitet.


Gott om plats för fyra fullvuxna.

Christian lovar att fyra tvåmeterspersoner kan sitta bekvämt i bilen. Varsin kabinväska kan de även ta med sig och stuva ner i bagageutrymmena i bak och fram. Varje passagerare har två mugghållare, en varm och en kall. Den har till och med ISOFIX i baksätena så man kan sätta in bilbarnstolar.

Hjulbasen på nya bilen är tre meter vilket möjliggör de generösa interiörutrymmena. För att bilen ska ha den ultimata sportiga känslan så har den fyrhjulsstyrning. Detta för att kunna ta tighta svängar snabbt men även ge stabilitet i höga hastigheter.

Nyskapande teknik
Bilen har en kombinerad effekt på 1700 hk (1,27 MW) från tre elmotorer och en liten trecylindrig motor på två liter. Förbränningsmotorn innehåller den nya unika svenska tekniken med fria ventiler och Koenigsegg kallar den för ”Tiny Friendly Giant”. Motorn kan vara framtidens drivlina för bilar med förbränningsmotor. Enligt Koenigsegg är den helt optimerad för biobränslen och kan köras på både E85, metanol och i värsta fall bensin. Genom den nya svenska tekniken är motorn lika effektiv och stark som en stor V8 med dubbelturbo, men motorblocket väger bara 70 kg och ryms i en liten resväska. Koenigsegg och dotterbolaget Free Valve siktar på att kunna sälja tekniken vidare till fler biltillverkare och på sikt få till en massproduktion. Den skulle kunna vara en lösning för framtidens hybridbilar med längre räckvidd och nollutsläpp via biobränslen.
– Vi vill avsluta fossilberoendet för förbränningsmotorer. Bilen är CO2-neutral om den körs på rätt bränsle. Elbilar är fantastiska, men det finns inte batterier så att det räcker till alla ännu, och inte laddstationer överallt, förklarade Christian von Koenigsegg.

Även tekniken med elmotorerna ligger i absoluta framkanten. Totalt är det tre elmotorer som driver bilen, två på bakaxeln om vardera 500 hk, och en på framaxeln på 400 hk. Batteriet är på 15 kWh viket är ovanligt stort för en laddhybrid. Bilen kan köras upp till 50 km på endast el, och har en elektrisk toppfart på 340 km/h.


Ett starkt team. Innovatören Christian von Koenigsegg tillsammans med designansvarige Sasha Selipanov.

Genom fyrhjulsstyrning och torque vectoring, en slags aktiv kraftfördelning, på drivhjulen ska bilen ha väghållning i särklass och dessutom en rekordsnäv vändradie. Totalt ger drivlinan bilen 1700 hk och 3500 Nm. Koenigsegg har inte uppgett hur länge kraften finns tillgänglig vid fullgasacceleration, men bilen ska göra 0-100 km/h på 1,9 sekunder och komma upp till 400 km/h på endast 20 sekunder.
Räckvidden blir rekordlång om det är fulladdade batterier fullt i tanken. Totalt 1000 km utlovas. Christian menar att man säkert behöver stanna för personliga behov innan bilen behöver stopp.

Produktionen planeras att starta 2022 och är i dagsläget limiterad till 300 bilar. Prislappen gör dock att bilen inte kommer bli en vanlig syn på vägarna. Runt 18,5 miljoner kronor kommer det kosta att bli en glad ägare av bilen. Vi på Bjäre har dock möjlighet att få en skymt av bilen då det inte är helt ovanligt att möta Koenigseggs bilar som provkörs runt på Bjäre.

TEXT: PETER JAKOBSSON
FOTO: KOENIGSEGG