En sommar med corona är över för turistdestinationen Bjäre. I våras var allt olkart om hur det skulle bli men nu vet vi hur det gick. De flesta har nog sett att det varit mycket folk på Bjäre. Vi frågade Karin Bengtsson som är VD på Båstad Turism & Näringsliv hur turistsommaren gick.

– Det var annorlunda, inleder Karin.

Redan i våras märktes pandemin av på Bjäres turister.
– De stora annars så välbesökta helgerna med påsk, kristi flygare, första maj med mer var inte alls lika välbesökta som vanligt. Vårens konferensresenärer gick på ett slag till noll. Det var lite dramatiskt.

Många trodde eller hade förhoppningar på att en del av eventen skulle kunna genomföras.
– Man hoppades att corona skulle gå över på en kort tid men efter ett tag drog alla i handbromsen och alla större eventen ställdes in.

Sommarens förutsättning för turism kom runt midsommar då reserestriktionen på max två timmar hävdes.
– Det öppnade upp för att svenska turister kunde röra sig mer igen. Vi la om vår strategi flera gånger under våren. Från att ha haft strategier och kampanjer mot Sverige, Danmark och lite Tyskland så la vi först om till att locka de som fanns inom två timmars omnejd och senare fokuserade vi på svemester inom landet.

Sommaren kom och turisterna med den.
– Det har varit jättemycket folk i kommunen. Besökarna har kommit från hela landet, både nära och längre bort ifrån. Många nya turister som inte varit här förr och det är väldigt roligt.

Vad har då folk gjort som kommit hit?
– Vi har haft extremt mycket efterfrågan på vandringsrelaterad information. Utomhusa-ktiviteter över lag har varit eftertraktat. Exakt hur stor ökning vi har haft där är svårt att säga men personer på kommunen, som jobbar med vandringslederna, uppskattar ökningen till minst 100 procent. Även cykling har ökat.

Norrviken har också ökat besöksantalet rejält i sommar. Det har varit köer in nästan varje dag.

Statistik om antalet hotellnätter är inte klar för hela sommaren än men siffror från juni visar på en nedgång med 30 procent.
– Där är det mycket affärsresor och konferensgäster som uteblev. Men hotellen i storstäderna tappade runt 80 procent i juni så vi har klarat oss bra i jämförelse. För juli ser det mycket bra ut, skulle tro att det knappt blir något tapp alls. Hotellen har praktiskt taget varit helt fullbokade utifrån vad de har kunnat ta emot i dessa tider. Sen har vissa rum fyllts bättre när det är en hel familj som kommer och inte en ensam tennisspelare. Ska bli mycket intressant att se de exakta siffrorna när de kommer.


Karin Bengtsson, VD på Båstad Turism & Näringsliv. Foto: Anders Sällström.

Nu har turisterna i stort sätt lämnat och folk är tillbaka på jobb och i skolan. Restriktioner på max 50 personer ligger kvar även om det kommer lite förslag på ändringar för vissa tillställningar.
– Nu är vi tillbaka i tiden då det brukar vara affärsresenärer på veckorna och privatpersoner på helgerna så det är nya utmaningar vi står inför.

Många handlare och restauratörer var nog oroliga för hur sommaren skulle bli men för många har sommaren varit bra.
– Många av de jag träffat är positivt överraskade och har haft bättre business än de kunde drömma om. Vissa har haft bästa sommaren någonsin.

Vädret kan haft påverkan.
– Att det var lite dåligt väder i början av sommaren gynnade handlarna då många shoppade i stället för att bada. Sen är det ju så att många i vanliga fall tar en semestervecka utomlands och den kostnaden har uteblivit och de kunde lägga de pengarna på annat.
– Restauranger och butiker som fått vidta åtgärder på grund av corona har ibland varit tvungna att ha extra personal för att hålla koll på gäster och hålla rent men de har varit duktiga på att anpassa sig.
Campingarna har haft en ok sommar men saknat de danska och tyska gästerna.

Även om många varit positivt överraskade så rycktes någras verksamheter bort och har drabbat företag negativt.
– Det är ju bland annat såklart eventägarna och deras underleverantörer samt nattklubbar och krogar som i vanliga fall har mycket företagsgäster och bröllop.

Vad tror du coronasommaren sätter för spår för Båstad Bjäre som turistdestination?
– Vi har lärt oss mycket. Vi fick visa prov på att man snabbt kan behöva ställa om sina strategier och marknadsföring. Sen har vi lockat nya målgrupper till halvön. Mycket familjer och folk som gillar utomhusaktiviteter.

Att hela produkten med outdoor, vandring, cykel med mer var så utvecklad redan innan pandemin visade sig vara väldigt bra timeing.
– Vi har en tipptopp-destination för de aktiviteterna. Fantastiskt att konstatera att vi har en stark basturism året runt vid sidan av evenemangsbesökarna.

Behöver då Båstad alla evenemangen om folk kommer ändå?
– Det kommer komma somrar utan reserestriktioner och då konkurrerar vi igen med alla andra platser, i Sverige, Europa och övriga världen och deras evenemang. Denna sommar var det ju inga evenemang någon stans. Evenemangen är en jätteviktig motor för turism på många olika sätt. Dels driver det folk hit både före, under och efter eventen. Sen har det stor påverkan i marknadsföringen för destinationen och hur vi bygger vårt varumärke och vår image.

Hur ser du på nästa sommar? Planerar ni för att eventen är tillbaka då?
– Ja, vi hoppas ju att corona går över och vi kan återgå till det normala som var innan. Som vi ser det nu måste vi planera för att det blir som vanligt men tiden för utvisa vad som händer. Många stamgäster och bjärebor har säkert saknat sina favoritevenemang detta år.

Ett evenemang är dock inte inställt och det är Båstad Hiking Festival som i två år lockat vandrare till Bjäre.
– Vi anpassar vandringarna så vi håller oss inom ramarna för vad som är tillåtet. Sen är det ju inget publikevent utan man är ute i naturen och vandrar. Lite ändringar blir det för de samlingar och gemensamma aktiviteter som varit tidigare år.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON
PORTRÄTT: ANDERS SÄLLSTRÖM