Mellanstadiet på Förslövs skola har under en tid varit med i Glada Hudiks projekt: Barn föds inte med fördomar. Detta för att uppmärksamma människor med funktionsvariationer. Nu kompletterades satsningen med att prova på parasporter.

Förslövs skola hade bjudit in idrottsföreningen Alla Kan för att få prova på parasporter och andra utmaningar som en funktionsnedsättning kan leda till. Det var febril aktivitet och mycket skratt i gymnastiksalarna under förmiddagen.

En av initiativtagarna till projektet är pedagogen Jenny Saemund som i verkligheten fick prova på att vara funktionsnedsatt. Jenny bröt benet illa för ett och halvt år sedan. Då fick hon sitta i rullstol under tid som hon jobbade på skolan.
– Barnen blev nyfikna och fick prova min rullstol och andra saker, säger Jenny.

Alla Kan är en organisation vilken har för mål att genom idrott bekämpa utanförskap som finns för de som har någon form av funktionsnedsättning. Grundare är den prisade Svenska hjälten Pelle Sköldbäck. Han var på plats i Förslöv och hade hand om dagens aktiviteter. I ena salen var madrasser, plintar och bommar utplacerade.
– Vi har en hinderbana där den som sitter i rullstol ska guida den som med en ögonbindel får prova på att vara blind. Tillsammans ska de ta sig genom banan. Här får de öva på kommunikation och tillit till varandra, förklarar Pelle.

Föreningen gör 50–55 besök per år på skolor, mest inom Familjen Helsingborg men även i övriga Skåne. Detta var första gången i Förslöv och Pelle tyckte barnen gjorde bra ifrån sig.
– De är superduktiga. Det är inte lätt om man aldrig suttit i en rullstol förr.

Två av de som deltog på övningen var Amanda Anderson och Ebba Karlsson som turades om att vara blind och rullstolsbunden.
– Det är jättekul att köra rullstol, berättar de.

Är det inte läskigt att ”vara” blind?
– Njae, lite.. Men det är kul att prova på.

Även några vuxna provade på att ha funktionshinder. Ingela Persson, som är specialpedagog på mellanstadiet, tog på sig ögonbindeln och fick instruktioner av Oskar Karlsson som satte sig i rullstolen.
– Det var en väldigt spännande upplevelse och jag märkte vilken otroligt viktig person Oskar blev för mig när jag inte kunde se något. Han fick säga åt mig hur många steg jag kunde ta och när ett hinder tog slut och så vidare. Oskar var väldigt duktig, säger Ingela.


Oskar Karlsson och Ingela Persson.

Vissa saker som man gör automatiskt måste man tänka om på när ett sinne inte finns och annat blir viktigt. Under övningen blev det tydligt då vissa pekade till de ”blinda” åt vilket håll de skulle gå. När de kommer på sig att det inte fungerar gäller det istället att hålla koll på vänster och höger. Både för den som ger instruktioner och den som får.
– Det är otroligt hur många som har svårt med riktningarna, detta ser vi även när vi är på gymnasieskolor, förklarar Pelle.

Nu görs övningarna under lättsamma förhållanden men om det är i verkligheten bland trafik så kan man inte göra fel.


Eleverna fick även prova på att spela rullstolsbasket.

I andra salen spelades det rullstolsbasket med stor entusiasm. Övningarna eleverna gör i gympasalen varvades med föreläsningar från en tjej som sitter i rullstol och berättar om hennes situation och sitt liv.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON