Att det startar en ny lokal tidning på Bjärehalvön är inte något som händer så ofta. Senast det begav sig var för ganska exakt fem år sedan när Bjäreliv såg dagens ljus och nu har turen kommit till en ny lokal nyhetstidning med fokus på Bjäre.

Tanken att starta en ny lokal veckotidning har funnits ett tag inom Bjäreliv då önskemålen om en tätare utgivning kommit från både läsare och annonsörer. Samtidigt har tidningen ett väldigt uppskattat koncept som månadstidning och det har tagit emot att ändra detta för att helt övergå till veckoutgivning, som innebär en delvis annan typ av innehåll.
– Vi tog i slutet av sommaren beslutet att på allvar sondera möjligheten att starta ytterligare en tidning på Bjärehalvön, berättar Joakim Ormsmarck. Istället för att kasta oss in i ett så stort projekt tog vi upp en dialog med potentiella annonsörer, skribenter och andra intressenter och insåg tidigt att detta var fullt möjligt att genomföra och dessutom var det en efterlängtad satsning. På den vägen är det och nu är första numret här.

Den lokala gratistidningen har gjort något av en klassresa under det senaste decenniet. Från att ha setts som, och i många fall även varit, ett rent annonsblad är det i mångt och mycket idag de lokala hushållsdistribuerade tidningarna som förser, framförallt landsbygden, med lokal journalistik.

Dennis O Krook har många års erfarenhet av lokala gratistidningar och är idag projektledare för Gratistidningarnas Förening, han menar att den stora skillnaden mellan gratistidningar och dagstidningar är hur läsarna förhåller sig till dem.
– Gratistidningarna har en relativt oförändrat marknadsandel medan dagstidningarnas andel generellt har sjunkit drastiskt de senaste åren till förmån för andra medier. Andelen läsare är också oförändrad eftersom den delas ut gratis i brevlådan, samtidigt som dagstidningen generellt tappar prenumeranter varje år.

Bjäre NU kommer att delas ut varje helg till samtliga hushåll i Båstads kommun. Innehållets fokus kommer att vara på det som händer just nu på Bjärehalvön.
– Vi kallar oss nyhetstidning, säger Joakim Ormsmarck, men egentligen skulle vi nog hellre vilja kalla det nuheter. Vi ska bevaka och skriva om det som berör våra läsare, det som hänt senaste veckan och det som är på gång inför nästa helt enkelt. Det som händer nu på Bjärehalvön helt enkelt.

Tidningen är helt annonsfinansierad och lever på att lokala företag och organisationer väljer att marknadsföra sig via tidningen. Tillsammans med systertidningen Bjäreliv och sommarmagasinet Båstad Magazine är målsättningen att kunna tillgodose de lokala företagens behov.
– Vi ska vara flexibla i vårt säljarbete, berättar Johan Wastensson som arbetar med försäljningen. Vår idé bygger på att vi ska ha annonser för alla företag, från små billiga veckoannonser till bilagor och större paketlösningar. Vi når alla hushåll varje vecka och jag vågar påstå att vi har annonser för alla företag, testa oss gärna!

Dennis O Krook menar att den stora styrkan hos en lokal gratistidning är den oslagbara räckvidden. Snittet i landet ligger på att 62 procent läser den lokala gratistidningen och det innebär direkt spring i butiken för annonsören.
– Det finns en förväntan i tidningar att dessa innehåller annonser, därför irriterar inte reklam i en tidning som den ibland gör i TV, radio, mobiltelefon, eller på din datorskärm. Läsaren kan dessutom på ett enkelt sätt styra om de vill se annonsen eller inte, bara att bläddra fram en sida om den inte känns intressant.


Jenica Paulsson, Bjäre Nus nya grafiker

Redaktionen överlappar delvis med systertidningen Bjäreliv och har sitt säte i Dala, strax utanför Båstad. Inför den nya lanseringen har två tjänster tillkommit i form av en grafiker och en nyhetsredaktör. Tidningen har även knutit till sig Roger Bengtsson som sportskribent och utöver dessa fasta medarbetare kommer krönikörer och frilansare att anlitas.
– Vi har fått ihop ett riktigt bra team som har ägnat de senaste månaderna till förberedelser, nu är det skarpt läge så nu kör vi på med en tidning i veckan framöver fylld lokala nyheter från bygden, avslutar Joakim.

OM TIDNINGEN

Bjäre NU delas ut till samtliga hushåll, varje helg i samarbete med Svensk Direktreklam. Den totala upplagan är 9000 exemplar och tidningen finns även att hitta i ställ och på mötesplatser runtom på Bjäre.
Bjäre NU är en politiskt obunden tidning med fokus på lokala nyheter från Bjärehalvön.

TEXT & FOTO: Julia S Ormsmarck