Ängelholms flygplats känner av fallande antal flygresenärer och med senaste tidens coronavirus har resandet blivit rekordlågt. Nu efterfrågas samarbete och stöd från det offentliga för att säkerställa driften.

– Det är bekymmersamt nu. Branschen har varit pressad under en längre tid, förklarar flygplatsens vd Christian Ziese.

Redan 2017 kände flygplatsen av att resandet började minska. Från toppåret 2016 då de hade 418 000 resenärer till 387 000 förra året. Den lägsta siffran sedan de tog över flygplatsen 2011.
– Vi tolkar det till stor del som en konsekvens av miljötänkande. Många företag har resepolicys som främjar andra resesätt. Sen är det införandet av flygskatten 2018 som bidragit.

Med utbrottet av coronaviruset har resandet avtagit väsentligt.
– I februari märkte vi inte av det men under inledningen av mars har det hänt mycket. SAS har ställt in en del turer. Konferenser och möten blir inställda och folk reser inte. I ett redan skakigt läge för oss är det på väg att bli ännu värre i snabb takt, konstaterar Christian.

Trots minskad flygning står flygplatsen med stora kostnader men inga varsel har gjorts på grund av corona.
– Inte just nu men vi vet ju inte hur det blir framöver. Vi har en hel del timanställda för att justera på grund av olika arbetsbelastningar men fortsätter det neråt så kanske vi behöver varsla.

Att planera för framtiden har aldrig varit svårare.
– Det händer så mycket på grund av corona så vi vet ju inte alls hur det kommer utvecklas. Vi sitter i händerna på flygbolagen och resenärerna. Det är lite läskigt att inte kunna planera för framtiden nu när det händer så mycket, eller lite, hur man nu ser det.

Några större förändringar har inte gjorts på flygplatsen på grund av Coronaviruset.
– Vi har lite informationsskyltar och placerat ut behållare med handsprit.

Ängelholms flygplats är inte en av de svenska beredskapsflygplatserna.
– Skulle det vara ett plan på väg till oss där det misstänks att det finns smitta ombord så får de åka till Malmö eller Göteborg där de har beredskap.


Flera flyg är inställda på grund av coronaviruset.

Även innan corona så såg flygplatsen mörkt på framtiden.
– Vi kan nog bara vara verksamma ett till ett och ett halvt år till om inte passagerarsiffrorna plötsligt börjar stiga igen. Men det är upp till ägarna att besluta.

Flygplatsen har gått runt sedan den blev i privat ägo 2011.
– Vi gör inga större vinster utan har återinvesterat i att rusta upp flygplatsen kontinuerligt. Generellt sätt behöver vi 400 000 resenärer för att gå runt. Nu står vi inför större investeringar men har inte riktigt medel för det i nuläget. Känns som vi börjar närma oss vägs ände.

Christian tillsammans med ägarna ser nu efter lösningar på fortsatt drift. Andra flygplatser har andra aktörer som ägare där det är lättare att ta förluster.
– Vi efterlyser större ansvar från det offentliga för att säkerställa att flygplatsen finns kvar långsiktigt. Flygplatsen är trots allt en allmännyttig resurs. Det är en del av infrastrukturen.

Ägarna har dialog med Familjen Helsingborg, Sydsvenska handelskammaren och delar av lokala näringslivet för att arbeta fram en plan för att rädda flygplatsen.
– Flera undersökningar har visat att flygplatsen är uppskattad men då krävs en lösning. Flygplatsen skapar en tillgänglighet för oss som bor här.

Trots problemen ser Christian ljuset i tunneln.
– I grund och botwten är jag positiv. Vi har bekymmer nu men min personliga uppfattning är att flygplatsen är så viktig och betyder så mycket för regionen att vi måste hitta en lösning. Det är bara synd om vi skulle stå inför ett nedläggningshot innan vi hittar den.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON