Johanna Lundqvist Björn är grafisk formgivare och illustratör som är verksam i Östra Karup. Hennes glada figurer finns i böcker, på tavlor, som mjukisdjur, på kläder, servetter, brickor med mer. Allt skapat av Johanna själv. Nu släpper hon tyger fritt för alla att skapa egna kreationer med.

– Tyger i metervara är en helt ny produkt för mig och då släpper jag kontrollen för hur mina figurer kommer användas. Tidigare har jag gjort en del egna klädplagg med mina mönster men nu kan det användas till vad som helst, säger Johanna.

Tygerna tas fram tillsammans med Ernst Textil som också är ett Östra Karupsföretag.
– Det är jätteroligt att få ge ut tyger med dessa mönster. De är lätt att tycka om formgivningen och figurerna. Vi har barnmönster på många tyger men detta är något annorlunda. Det är kul att ha flera tyger med samma maner men ändå så olika. Jag tycker de är jättefina, säger Manne Dahlberg som är VD på Ernst Textil.

Första gången Johanna och Manne hade kontakt var för några år sedan och då hade de inte riktigt koll på att de är näst intill grannar.
– Det var ett annat läge för några år sedan för då var man tvungen att beställa ett antal kilometer av ett tyg. Nu digitaltrycks det så man kan beställa mindre mängder i en början för att testa av marknaden, förklarar Manne.

Det är nu sju olika mönster som lanseras och framöver kan det bli fler.
– Nu kommer första leveransen med några pallar tyger i dagarna och sen får efterfrågan styra hur mycket vi beställer framöver, säger Manne.


Manne Dahlberg och Johanna Lundqvist Björn med de nya tygerna som nu kommer ut på marknaden.

Johanna märkte av efterfrågan av tyger med hennes mönster och figurer via sina kanaler. Hur hon skulle göra det till verklighet visste hon inte. Johanna och Mannes superlokala samarbete fungerar utmärkt.
– Det är väldigt roligt att hitta ett samarbete så här lokalt. Jag kan min bit och Manne vet vilka typer av tyger som det ska vara, förklarar Johanna.
– Det är trikå av ekologisk bomull som tillverkas i Turkiet. Det är en fin kvalitet som kostar lite mer men vi tror att det mesta säljs i mindre volymer där de uppskattar kvalitén, förklarar Manne.
Tygerna släpps nu ut till återförsäljare och producenter av barnkläder. Då kan andra klädesmärken konkurrera med Johannas egna kläder med hennes leende figurer.
– Det är ingen fara utan bara roligt, säger Johanna.

Inom en snar framtid kommer tygerna finnas i ett hundratal tygbutiker. Vad slutkunderna kommer att använda dem till kan bara fantiseras om. Många nya kreationer kommer bära Johannas figurer.
– Många gör annorlunda grejer och kanske tar mönstret på en liten del av ett plagg eller andra textilier, säger Manne.
De hoppas nu på att tygerna tas mot väl på marknaden.
– Folk inom vår målgrupp är hungriga på nytt, det märker vi tydligt genom bland annat sociala medier. Man blir glad av tygerna, det är glada motiv, säger Manne.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON