Gammal trotjänare ska rustas upp och få sin forna glans

Dunket av en tändkulemotor, kommer göra Wasa till en självklar turistmagnet.

221

I över 60 år låg fiskebåten Wasa i Torekovs hamn och under drygt 40 av dem är det många som åkt med henne ut till Väderön om somrarna. En vinterdag 2014 stod hon på kajen i full storm, bockarna under henne rasade, båten föll omkull och där hade Wasas tid på jorden kunnat ta slut.

Bröderna Martin och Mathias Ravanis, som sedan mitten av 90-talet driver Nyhamns Såg & Båtbyggeri på Kullahalvön, fick reda på vad som hänt båten. Tillsammans med Wasas ägare Harald Kjellberg bestämde de sig för att rädda båten undan upphuggning och lyckades transportera henne till båtbyggeriet i Bräcke.
– Nu vill vi ge Wasa nytt liv, vi vill se henne komma tillbaka till Torekov och återigen köra passagerare ut till Väderön. Men vi behöver finansiell hjälp, förklarar Martin och Mathias.

Wasa är en av de första kravellbyggda fiske-båtarna som byggdes i Sverige och den äldsta som idag finns kvar. Bara det gör henne unik. När hon byggdes på Råå 1905 var det på ett av Sveriges främsta varv.

Att renovera ett fiskefartyg som Wasa, är ett stort och omfattande arbete. Men långt ifrån omöjligt. Martin och Mathias Ravanis på Nyhamns Såg & Båtbyggeri har den kunskap och erfarenhet som krävs.

De har renoverat över 100 träbåtar och vann 2018 det prestigefyllda Classic Boat Award, för den genomgripande renoveringen av sillabåten Bessie. Dessutom har de en av de största samlingarna av Sveriges äldsta och mest unika allmogebåtar; båtar som de räddat från upphuggning, rengjort, tjärat och täckt över. Ett antal har de även mätt upp och gjort kompletta ritningar av.


Wasa har här kört ut turister till Väderön.

Personer från Torekov By AB har bildat en projektgrupp för att gemensamt arbeta för att Wasa ska få ett nytt liv.
– Vi kommer att bilda en stiftelse, där även Martin och Mathias Ravanis ska ingå, som ska äga Wasa och sprida information om renoveringsprojektet, som beräknas kosta 4–5 miljoner.

Att renovera Wasa till ursprungligt skick, med samma metoder och höga materialkvalitet som 1905, är ett projekt som vilar på tre ben:
1. Att under renoveringsarbetet undersöka, analysera och i en bok dokumentera Wasas mycket speciella konstruktion. Bristen på skriftliga beskrivningar av hur båtar som Wasa byggdes innebär att detta är ett outforskat område, i sig är ett tungt vägande skäl att inte låta även den sista båten i sitt slag gå förlorad.
2. Wasa hör hemma i Torekov och att återigen kunna åka till Väderön på samma sätt som för 50 år sedan, till dunket av en tändkulemotor, kommer göra Wasa till en självklar turistmagnet för byn.
3. Kring den nyrenoverade Wasa är det tänkt att skapa en levande ungdomsverksamhet, som ger unga människor i bygden möjlighet att lära sig traditionellt husbehovsfiske. Det kustnära fisket är det allra äldsta, det är uthålligt och skapar även en levande hamn året om.

Alla inblandade kommer lägga ner mycket ideell tid, inklusive Martin och Mathias Ravanis. De två har även redan fått 75 000 kronor från Sven & Dagmar Saléns Vetenskaps- & Kulturstiftelse för att kunna sätta igång uppmätningen av Wasa och arbetet med ritningen, samt 50 000 kronor från Clarence Dyrbecks Sjöfartsstiftelse, som en startplåt för dokumentationen.

För att Wasa ska kunna sjösättas i Torekov sommaren 2024 behöver gruppen hjälp.
– Ta chansen att göra en kulturhistorisk insats som kommer leva vidare i minst 100 år.
Hjälp oss rädda Wasa, vi tar tacksamt emot innovativa finansieringsförslag och alla goda idéer.

Gruppens ambition var att bjuda in alla intresserade till ett möte i Torekov i sommar, för att presentera projektet.
– Tyvärr gjorde coronapandemin det omöjligt och därför fick vi söka kontakt på andra sätt. Genom er tidning är ju ett, förklarar representanter från Torekov By.

Text: Peter Jakobsson
Foto: Privat