På många platser är det ett problem med skadegörelse på väderskydd vid kollektivtrafiken. Sönderslagna glasrutor i busskurer kostar skattebetalarna mycket pengar. Hammerglass, som gör skyddsglas, tänker nu hyra ut vandalsäkra kurer till kommuner och regioner.

– Det är problem med krossade busskurer överallt. I Sverige och utomlands, konstaterar Ulf Bergström som är affärsområdeschef för avdelningen infrastruktur på Hammerglass.

Problemen med att glas krossas i busskurer är inte bara att det ska sättas in ett nytt glas.
– Det ska också saneras efter krossning och det är farligt med glassplitter på marken. Dessutom ska ju glasen skydda från väder och vind vilket det inte gör när det är krossat.

Det är främst i storstadsregionerna som problemen med krossade busskurer finns men även på en del mindre orter. Där problemen är stora kostar det miljontals kronor varje år att reparera skadegörelsen. En enkel sökning på webben visar att det rapporterats om att kostnaden skenar på många håll i Sverige och har gjort så i flera år.
– Vi började titta på varför det inte sätts in bättre glas i busskurer när det är ett kostsamt problem på många håll, berättar Ulf.

Det visade sig att det ofta är lagen om offentlig upphandling som ställer till det.
– Den är bra i vissa områden, men också mycket begränsande. Det ska köpas in så billigt som möjligt men många tittar inte på kostnaden för underhåll.

Hammerglass har okrossbart glas att erbjuda till marknaden. Glas som fungerar att sätta in i befintliga busskurer.
– Vi fick lämna pris på våra glas till busskurer till bland annat Skånetrafiken. De tyckte att det var dyrt, i jämförelse mot vanligt glas, men de kunde inte ta med att det vanliga glaset ofta får bytas ut.

Vissa har dock insett att problemet med skadegörelsen är nästan ohållbart.
– Vi blev uppringda av en underleverantör till SL i Stockholm. De hade problem med att ligister åkte runt och sköt sönder glasen med luftvapen. Detta var i mars och de hade spenderat mer än halva sin årsbudget för underhåll redan då. De ville prova vårt glas på 20 busskurer på Södertörn. Vi satte i vårt glas och ligisterna kunde inte krossa dem. Ett halvår senare kunde de konstatera att de sparat 100 000 kronor i månaden då de slapp byta glas, berättar Ulf.

De insåg att testet var väldigt positivt men problemet var att de hade ju ett avtal med en annan leverantör för underhåll som de inte kunde bryta.

Hammerglass upplever dock att marknadens aktörer även letar efter negativa saker med Polykarbonatglaset.
– Vårt glas går inte att krossa men då säger de att det är lättare att repa och det är sant.


Lite repor och märken är resultatet efter att de testade att slå sönder rutan med hammare, slägga och yxa.

För att lösa detta gjordes ett mönster i glasen som liknar mönstret på Perstorsmönstret virrvarr.
– Då ser man helt enkelt inte om någon repat i den.

Nu har vi bemött kritiken och löst det problemen som påvisats. Nu vill vi vända opinionen så gemene man förstår att varje gång de ser en krossad busskur så finns det ett alternativ.

Att byta till Hammerglass i befintliga busskurer går ju men det är inte optimalt. Då polykarbonatet i Hammerglass glas inte är lika styvt som vanligt glas så behöver stommen vara kraftigare. Dessutom kan det gå att sparka ur hela Hammerglassrutan då infästningarna inte är kraftiga nog i traditionella kurer. Då bestämde sig Hammerglass för att göra en helt vandalsäker busskur i alla delar.
– Vår busskur är dyrare än den traditionella men vi har gjort beräkningar på kostnaden över tid och den blir lägre. Tyvärr är det så att inom till exempel Trafikverket finns det olika enheter som sköter nyinvesteringar och underhåll. De pratar inte med varandra och då blir det billigt inköp och dyrt underhåll som våra skattepengar får bekosta.

Problemet med att kommuner och regioner sitter fast i sina avtal gör att det kan dröja flera år innan nya avtal ska göras och Hammerglass får möjlighet att vara med i matchen.
– För att få in medvetenheten om hur det fungerar med våra kurer så tänkte vi att om de inte kan köpa dem så får vi hyra ut dem. Då får kunderna prova och ser att det fungerar i längden. Jag tror nog att skattebetalarna skulle fatta resonemanget med att spara pengar på längre sikt och inte slösa pengar på dyrt onödigt underhåll. Ligisterna kommer inte att försvinna tyvärr.

Intresset för de vandalsäkra kurerna växer och så även för uthyrningar.
– Jag har blivit uppringd av politiker från olika regioner som är nyfikna på vårt koncept. Vi ger oss inte och nu är vi på gång. Jag tror det kan bli ett stort intresse, berättar Ulf.

På vilka marknader tror ni att ni lyckas med detta?
– Vi lägger mycket krut på Sverige samtidigt som andra marknader har samma problem. Sverige brukar vara föregångsland vad gäller säkerhet och skydd så jag tror att det kan vara här det händer först, säger Ulf.

Vad omsätter ni på att hyra ut busskurer om två-tre år?
– Då hoppas jag att vi säljer kurerna. Nu när vi ska hyra ut så är det en övergångsperiod så marknaden får känna på produkten. Hyra ut är ett bra grepp att få ut något på marknaden. Om två år tror jag detta snurrar och vi säljer minst 100 busskurer per år. Saken är ju den att det finns redan busskurer och man köper bara nytt när man måste.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON