Årets upplaga av Båstad Kammarmusikfestival är över och det blev ännu en succé. Temat var Latin Love som bjöd på en bred uppsättning av konserter. Samtidigt pågick mästarklassubildningar på absoluta toppnivå.

Under en vecka bjöds det på 26 olika konserter med många solister och ensembler som avnjöts av många öron. Huvudscenen är i Apelrydsladan men konserter hölls även i olika kyrkor på Bjäre samt på Norrviken, Märta Måås, Birgit Nilsson Museum och Scala bio. De populära konserterna blev slutsålda fort och vid tillfälle fick extra stolar ordnas i sista sekund för att kunna ge alla en plats.

Styrelseordförande i Båstad Kammarmusikförening Johanna Baagøe är mer än nöjd över årets arrangemang.
– Invigningskonserten i Mariakyrkan var magiskt och sedan har det flutit på. Det har varit helt fantastiskt. Frukostkonserterna har varit väldigt populära.

Varierat program och årets tema Latin Love slog väl ut.
– Programmet som var under veckan är unikt, det är inget man får uppleva någon annan stans under en kammarmusiksäsong annars. Det är inte bara de stora kompositörerna och det är sällan bara någon enskild solist utan blandningen av konstellationer och assembler på konserterna gör att örat blir aldrig mätt, säger Peter Wilgotsson som är verksamhetschef för Musik i Syd och även en aktiv solist som spelade på flertalet konserter under veckan.

I planeringen för festivalen finns även moderna tankar i en väldigt traditionsbunden scen.
– Vi värnar för ny svensk musik och strävar efter att få en jämställd scen av både artister och kompositörer. Vi värnar tradition och vill föda nytt. Det är en väldigt levande festival, säger Peter.


Peter Wilgotsson från Musik i Syd.

En stor del av besökarna är återkommande år efter år men en del nya besökare var på festivalen. Några som besökte Båstad Kammarmusikfestival för första gången var Ethel, Ingegärd och Leif från Järfälla och Sollentuna som hade rest långt för att besöka Bjäre och ta del av Kammarmusik. Deras upplevelse av festivalen lovordades.
– Det var över förväntan bra, säger Ethel.

Vännerna var på ett antal av konserterna och det är nog få, om ens någon, som besöker alla.
– Av det vi har sett så upplever vi det hela otroligt välordnat och en utomordentligt väl vald repertoar. Den föll oss alla väldigt väl i smaken, säger Leif.

Sällskapet valde att besöka konserter på olika platser. Självklart var de på konserter på Apelrydsladan men även Norrviken och Birgit Nilsson Museet.
– Fantastiskt att få möjlighet att besöka flera ställen under veckan. Sen har det varit varierat i allt från frukostkonserter till sena föreställningar vilket vi uppskattat, säger Leif.
– Det har varit så fint presenterat på alla ställen. Presentationer av artisterna och vad som ska spelas. Det kom verkligen fritt ur hjärtat och det märks att de har stor passion för det som de gör, säger Ingegärd.

Det lite annorlunda uppskattades.
– Vi var på ett antal konserter där det var framträdande harpister och det var magiskt att se och höra hur de kunde spela. Kul att det instrumentet fick en framträdande roll då det annars ofta är i bakgrunden, säger Leif.

En annan höjdpunkt från festivalen anser de var att höra violinisten Sueye Park som medverkade på flertalet konserter.
– Att se hennes händer flyga över instrumentet med stråken i handen var magiskt, anser vännerna samstämmigt.

Med det varierade programmet hade de inte svårt att hitta vilka konserter som passade dem.
– Känslan var att de hade valt repertoaren väldigt brett så många kunde bli nöjda. Det var inte bara svåra verk som tilltalar några få, säger Leif.

Många av besökarna är återkommande år efter år. Detta sällskapet gjorde sitt första intryck av festivalen och de kommer nog bli några återkommande besökare.
– Vi kan med glädje rekommendera festivalen till alla våra vänner. Vi är helt frälsta, säger Ethel.

Mästarklassutbildning

Under veckan pågick även Mästarklassutbildningar. I år hade antalet kurser utökats, från 2 till 4, och flertalet internationella elever hade tagit sig sig till Master Class Båstad, ett samarbete mellan Båstad Kammarmusikfestival, Musik i Syd och Musikhögskolan i Malmö.

Kurserna gavs på Apelrydsskolan av fyra eminenta och erfarna lärare under själva festivalveckan. Sammanlagt deltog arton elever från sex olika länder; Belarus, Danmark, Korea, Färöarna, Tyskland och Sverige.

Kursernas inriktning var i komposition, viola och cello.
– Master Class är en kortare kurs med en mästare helt enkelt. Med samarbetet med Musikhögskolan i Malmö så ger de även högskolepoäng, förklarar Peter Wilgotsson.

Tidigare år har det varit två mästarklasser under kammarmusikfestivalen, komposition och en instrumentkurs. Det har varit piano något år och slagverk ett annat.
– Nu gjorde vi en till kurs och fokuserade på stråkar.


Inga Sander från Tyskland spelade på Mästarklasskonserten.

Denna nivån på mästarklasser är sällsynt. I Sverige är det bara någon i Vänersborg som kommer i närheten av nivån. Att förlägga dessa kurserna i samband med kammarmusikfestivalen gör att det går att genomföra.
– Festivalen bygger på att artister kommer och då lockar det även duktiga lärare. En del av dem uppträder även på konserter under veckan. Sen är det kul att eleverna får möjligheten att uppträda inför publik på festivalen efter kurserna är genomförda.

På fredagen hade elever chansen att visa upp sig på Mästarklass-konsert i Apelrydsladan. En av eleverna som valde att framföra ett stycke under denna konsert var Mikael Hägglund från Stockholm som var kursens yngsta deltagare som ska börja nionde klass till hösten. På mästarklasskonserten hanterade han cellon som om han hade levt med den i många år. Vilket han nästan gjort då han började spela när han var sex år gammal. Det var första gången Mikael var med på en mästarklass och även första gången han besökte Båstad.
– Det var kul och lärorikt att vara med, kommenterade Mikael som har ett starkt musikaliskt uttryck med cellon men inte var lika uttrycksfull i ord.

På lördagens Grand Final framförde de sex Cello-eleverna Villa-Lobos Bachianas Brasileiras 5 tillsammans med cellisterna Jakob Koranyi, Bjørg Lewis och Kristina Winiarski.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON