Konstant förändring

212

Sedan andra världskriget har endast två nya dagstidningar startat och överlevt i Sverige – Expressen och Dagens Industri. Övriga tidningar som vi vant oss att hitta på köksborden och i tidningsställen i matbutikerna har alla anor som sträcker sig över ett sekel eller mer. Det är ingen tvekan om att det är imponerande resor dessa företag har gjort genom åren men frågan är om de inte, i många fall, börjar närma sig ändhållplatsen. I alla fall i den form vi känner dem idag.

Nyligen lyssnade jag på den mycket insatte och kloke Mikael Marklund, tidigare chefredaktör för Medievärlden, som från scen kom med uttalandet att ”dagstidningarna, i den form vi vant oss att se dem, inte existerar om tre år”, ett uttalande som skapade ett sus genom publiken samtidigt som det för de insatta knappast är någon nyhet att vi lever i en bransch i stor förändring. Redan nu vill jag poängtera att jag inte tror på dagstidningens undergång om tre år, det är krafterna för stora för att acceptera, men däremot tror jag att vi närmar oss en brytpunkt där den prenumererade dagstidningen helt enkelt inte fungerar längre, det blir helt enkelt för dyrt att distribuera när avstånden mellan prenumeranternas brevlådor blir längre och längre. Något som öppnar upp för nya digitala lösningar och ett annat tänk kring distributionen.

Om några månader går Örnsköldsviks Allehanda över till postutdelning och samtidigt drar man ner sin frekvens från sex till fem dagar i veckan. ÖA är ett av de första försöken att förändra de klassiska dagstidningarna, Laholms Tidning ett annat när de valde att gå över till tredagarstidning i print och i övrigt distribuera digitalt.

Vi är idag drygt tvåhundra gratistidningar runtom i landet och även för oss är det stora förändringar och en konstant rörelse. Från att ha varit ”kusinen från landet” har den gratisdistribuerade lokaltidningen på flera håll i landet blivit det ledande nyhetsmediet och när dagstidningarna släpper luckor är det de små utgivarna som tar över ansvaret.

Här på Bjärehalvön har vi med Bjäre NU på kort tid etablerat oss som en av de ledande nyhetsbärarna och vi känner själva att vi bara precis har kommit igång. Vi ser det som ett privilegium och samtidigt ett stort ansvar, att redan vara det lokala nyhetsmedie som når flest brevlådor varje vecka och vår målsättning är att hela tiden att utvecklas och aldrig falla tillbaka och känna oss nöjda.
Vi har ingen historia som sträcker sig tillbaka till 1800-talet vilket ger oss en helt annan handlingsfrihet då vi aldrig behöver ta hänsyn till hur vi alltid gjort. Många av de situationer och beslut vi ställs inför på dagarna möter vi för första gången och även om det såklart är en stor utmaning får vi skapa våra egna ramar efter en kombination av sunt förnuft och magkänsla.

För mig, som ansvarig utgivare, är det en delvis ny situation där jag ställs inför frågor som jag och mina kollegor måste ta ställning till. Kan vi publicera det vi vet eller ska vi vänta? Har vi källor som är helt säkra eller ska vi avvakta? Vill vi skriva om detta eller är det en icke-nyhet? Som den nya spelaren på planen vill vi hela tiden vara mer än säkra på det vi gör, vi har inte råd att chansa eller vara oförsiktiga. Vi måste i alla lägen kunna stå för vartenda ord som trycks i tidning. Varje nummer.

Jag är enormt stolt över den resa vi gjort sedan lanseringen av Bjäre NU för åtta månader sedan och jag ser väldigt mycket fram mot alla de nummer som vi fortfarande inte har en aning om vad de kommer att innehålla.

Det jag kan lova dig som läsare är vårt totala engagemang i att ge just dig en lokal nyhetstidning varje vecka där jag och mina kollegor lovar att alltid göra vårt allra bästa för att överraska, informera och glädja dig i vardagen!


Joakim Ormsmarck