Alexander, 30 år, ska börja ett nytt träningsår. Förra året (som andra tidigare år) blev inte som han tänkt sig när han i januari rivstartade sin träning för att nå sina alldeles för högt uppsatta mål.

Den första månaden gick i och för sig helt okej och det var inga konstigheter att träna 4-5 gånger/vecka samtidigt som han började lägga om sin kost. I början av februari blev Alex sjuk och fick stanna hemma från både jobb och träning. Det var en envis förkylning som inte ville ge med sig och han kom snabbt ifrån sina träningsrutiner samtidigt som han föll tillbaka i gamla kostmönster. Kan jag inte träna så finns det väl ingen mening att äta hälsosamt menade Alex.

En aning dumt tänkt inser han idag. Efter att förkylningen släppt och Alex skulle börja träna igen så var motivationen som bortblåst. De fina resultaten från träningen var borta och han kände sig mer och mer som förra året, en man i yngre medelåldern som är något överviktig och inte orkar ta tag i varken träning eller kost. Alex var tillbaka i gamla hjulspår. Han försökte många gånger under året att börja träna igen men det var svårt att hitta en rutin. Varje gång Alex började träna så började han för tufft. Antingen så skadade han sig, tappade lusten, hittade inte tid eller prioriterade att vara ”ledig” under semestern.

Idag vet Alex mer om träning och kost än för ett år sen. Han har fått bra hjälp av en god vän som har kunskap om att hitta hållbara metoder för att leva mer hälsosamt. Detta året ska Alex träna ca 2 ggr/v och bara träna det han tycker är kul, nämligen styrketräning. Han ska träna igenom hela kroppen bägge passen i veckan då han har lärt sig att en muskelgrupp som tränas två gånger i veckan kontra en gång ger bättre resultat. Skulle det bli att Alex en vecka bara tränar en gång är det ingen fara, det är träningen på lång sikt som är viktigt och inte hur en veckas träning ser ut. Samma sak om han missar ett par veckors träning på grund av sjukdom. Nu vet han att det går fort att komma tillbaka till där han var innan sjukdomen. Alla blir sjuka någon gång och det är inte hela världen, det förstår Alex nu.

För att hitta ett sundare förhållningssätt till mat och dryck så har Alex lärt sig några viktiga saker. Han kan äta i princip allt, dock i rimliga mängder och majoriteten av Alex matintag bör komma från bättre livsmedel. Skönt att jag kan äta allt tänker Alex, som ändå har fått sig en tankeställare om hur svårt det kan vara att undvika ”den mindre hälsosamma maten” som idag finns överallt. Han vet att han behöver bli bättre på att planera sina dagar för att undvika att handla något på pressbyrån när han är sugen. Alex ska helst undvika att dricka sockersötade drycker som ger energi i form av kilokalorier men varken näring eller mättnadskänsla. Vatten alternativt en sötningsmedelssötad dryck är bättre alternativ. Att öka upp sitt proteinintag kommer ge bättre träningsresultat har Alex lärt sig. Viktigt att poängtera är att det inte är något måste och det är träningen som prioritet. Först fokus på träningen och sen på detaljerna, det är viktigt att ha med sig tänker Alex.

Alex är mer redo än någonsin att starta träningsåret 2020. Om han kommer lyckas? Det vet ingen, inte ens Alex själv. Det Alex däremot vet är att han idag har bättre förutsättningar att lyckas med sina mål än han överhuvudtaget har haft innan.


Mikael Alm, PT