Lågprisladan i Boarp startade i mitten på nittiotalet. Thomas Petersson och frun Åsa kom in 2001 och har drivit butiken sedan dess. I tider av butiksdöd lyckas de gå med vinst och nu satsar de vidare. Det ska vara en upplevelse att komma till Ladan menar Thomas.

Från 2500 artiklar på 500 kvadrat finns det nu 30 000 artiklar på 3000 kvadrat innanför den blygsamma entrén. Utbyggnaden har skett i omgångar. Första utbyggnad var 2004 och 2007 tillkom ännu mer butiksyta.

2015 utökade butiken med större leksaksavdelning och mer trädgårdsprylar. 2017 togs tidigare Hasses lada över och butiken blev rejält mycket större och sortimentet flyttades runt och utökades på nytt. I samband med det bytte de även namn till Ladan i Boarp.
– Jag har aldrig riktigt gillat namnet Lågprisladan, det fanns när vi tog över så vi lät det vara kvar. Nu har vi ett varierat sortiment med både billigare saker och premiumprodukter från kända märken och då är det inte bara lågpris längre, förklarar Thomas Petersson som är VD för Ladan.

Nu har de tagit nästa steg och utökat med ännu mer butiksyta. Totalt är det nu runt 3000 kvadratmeter. I senaste satsningen har sortimentet breddats med bland annat skor och kläder.
– Jag värnar mycket om att kunder ska få service i butiken. Det ska finnas personal att fråga som vet svaren. Till skoavdelningen har vi anställt en som är specialist inom just det området.


Thomas Petersson på nya skoavdelningen på Ladan.

Sortimentet innehåller nu nästan allt man kan tänka sig.
– Förutom ett brett sortiment av livsmedel och möbler så har vi det mesta ett familjevaruhus kan erbjuda. I takt med att vi förändras ökar kundernas förväntan på sortimentet. Nu har vi många kända märken och premiumprodukter. Vi har ett fyrpack fina vinglas från Spiegelau som kostar 349 kronor, vilket är ett bra pris på just de glasen, men vi har även ett billigt alternativ med fyra glas för 69 kronor.

Många butiker har det i dag tufft och för många är e-handeln en stor konkurrent.
– Förra året försvann det hundratals detaljhandelsbutiker i Sverige och det blir säkert lika många i år. Det är en tid av butiksdöd och då måste vi göra något för att överleva. Vi har valt att satsa och bygga en destination som ska tillfredsställa en stor bredd av besökare. Till Ladan kommer folk som vill göra en utflykt, många gillar att åka och titta på prylar. Sen har vi något som lockar de flesta, säger Thomas.

Besökare är det gott om till Boarp. De räknar med att totalt 500 000 besök om året görs till Boarp och 350 000 besök till Ladan.
– En bra sommardag kommer det runt 3000 personer.

Cirka 40 – 45 procent av den årliga försäljningen har varit under juni, juli och augusti.
– Det har jämnat ut sig lite på senare år men visst är det mest på sommaren.

Varför går det bra för er när det går dåligt för många andra?
– En viktig del i vår strategi är långsiktighet. Jag vet att det tar ett tag innan kunderna hittar till nyheterna och lär sig vad som erbjuds. Men vi låter det få ta lite tid, vi respekterar det. Mattavdelningen är ett bra exempel på detta. Nu har vi haft den i några år och nu har vi mycket mattkunder och även ett stort sortiment.

Vad händer framöver?
– Kanske ska vara lite ledig, säger Thomas och skrattar. Skämt åsido så har det varit mycket nu inför utbyggnaden men nu ska detta landa och det blir säkert lite justeringar. Det ska bli spännande att se hur det senaste ska tas emot av kunderna.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON