För fem år sedan var det många som reagerade på att NP Nilsson delvis skyltade om och blev en del av XL-Bygg. Den gamla bygghandeln gav vika för stora aktören trodde många. Att relationen mellan NPN och XL funnits väldigt länge visste färre. Nu lämnar NP Nilsson samarbetet för att satsa på egna varumärket och den lokala marknaden.

NP Nilsson har i trettio år varit medlemmar och delägare av det som först hette Byggtrygg och som för tio år sedan blev XL-Bygg. Med namnbytet ville XL-Bygg satsa mer på centraliserad marknadsföring och på ett eget varumärke. De flesta medlemsföretagen döpte då om sina butiker till XL-Bygg.
– Vi var inte redo då att byta varumärke helt för namnet NP Nilsson betyder så mycket för oss. I fem år hade vi inte alls XL med i namnet men sen la vi till ”en del av XL-Bygg”. Något vi var unika med bland medlemsföretagen, förklarar NP Nilssons VD Fredrik Bergh.

XL-Bygg Sverige AB får nu nya majoritetsägare i ett norskt investmentbolag och då väljer NP Nilsson att lämna kedjan för att behålla ett större oberoende. De kommer samtidigt att bli delägare och teckna avtal med den medlemsägda bygghandelskedjan Woody Bygghandel som tillåter friare branding.
– Nu kan vi fortsätta att satsa på vårt eget varumärke NP Nilsson som har lång tradition på Bjäre, säger Fredrik.

Woody Bygghandel har ett starkt koncept med över 100 anläggningar i Sverige. Kedjans tydliga kundlöfte ”Vi får bygget att snurra” passar NP Nilsson utmärkt.

Det som sker nu i byggbranschen är att större utländska aktörer köper upp företag vilket ger färre men större aktörer.
– Detta leder till ett större fokus på att maximera vinster. Det vill inte ägaren Peter Nidelius, utan hans vision är att NP ska kunna satsa långsiktigt och ha kvar sitt ägande här på Bjäre.

Den första oktober lämnar NP Nilsson XL-Bygg och kommer att återgå till att heta just bara NP Nilsson och fortsätter satsa på det gamla invanda namnet.
– Vi är mycket glada över att vi aldrig tog bort namnet NP Nilsson utan att det har fått fortsätta vara namnet på Bjäres bygghandel. Vårt framgångsrecept är att kunna agera lokalt. Att då vara styrda från ett norskt riskkapitalbolag kändes skrämmande för oss och inget vi ville vara del av.


Snart inte längre en del av XL-Bygg

För NP med cirka 115 anställda och en omsättning på runt 400 miljoner kronor är det en stor omställning för företaget. Det är dock inget som ska gå ut över de anställda enligt Fredrik.
– Det kommer inte att påverka de anställda, vi kommer att knyta arm med Woody, och som vi ser det kommer det bara att ge oss nya fördelar för sortimentet och vårt utbud till både konsumenter och proffs.

NP Nilssons strategi är inte att priskonkurrera med de största billighetskedjorna. Den personliga servicen som de erbjuder till både proffsen och amatörbyggaren är något som de vill värna om även i framtiden.
– Det kostar en del extra personalmässigt men det är så vi vill jobba. Där såg vi en risk med att bli styrda av ett riskkapitalbolag. Sen har vi har fått positiv respons på vår utveckling av prefabricerade lösningar och även kompletta byggnader. Det ger oss självförtroende att växa söderut. Något vi framöver kommer själva kunna bestämma över hur vi gör, avslutar Fredrik Bergh.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON