Omfattande skador efter kommunen hyrde huset

3665

Johan Svedberg med familj har ett fritidshus i Torekov som de endast nyttjar mindre delar av året. Båstad Kommun har haft stora utmaningar med att hitta boenden för nyanlända som beviljats asyl och som ska integreras i samhället. Familjen hyrde ut huset som sedan hade stora skador när de fick tillbaka det. Där började strulet med kommunen.

– Vi erbjöd kommunen att hyra familjens älskade sommarhus i Torekov till självkostnadspris för att hjälpa de krigsdrabbade och samtidigt hjälpa kommunen med att hålla kostnaderna nere och undvika nybyggnation, berättar Johan Svedberg.

Efter att kommunen avslutat kontraktet tidigare än överenskommet så upptäcktes omfattande skador i huset, bland annat har hyresgästerna rökt inomhus, bränt hål i parkettgolv, orsakat sprickor i kakel, haft sönder en duschkabin, orsakat vattenskador i köket med mer.
– Vid den gemensamma besiktningen så medger kommunens representant att skadorna är utöver normalt slitage och åtar sig att ersätta skadorna. Efter många jobbiga diskussioner med byggfirmor som kommunen har ramavtal med så landar vi till slut med ett skriftligt avtal om att Båstad Kommun ersätter mig som fastighetsägare för skadorna och jag engagerar hantverkare, berättar Johan vidare.

När Johan sedan skickar första fakturan för reparationsarbeten till kommunen får han som svar att den bestrids och att ärendet ska tas över av kommunjuristen.
– Det har varit ett jäkla strul med fyra olika handläggare från kommunens sida under tiden vi hyrt ut huset, säger Johan. Reparationsarbetet är påbörjat men jag måste stoppa det tills det hela är utrett. Som huset står nu kan vi inte nyttja det så då tycker jag i så fall kommunen kan fortsätta betala hyra.

Nu ligger Johan ute med pengar och det är ovisst när och om kommunen kommer ersätta honom enligt tidigare utlovat.
– Jag får väl ligga på och se till att de gör rätt för sig. Vill gärna slippa att dra in advokater och annat. Hade jag varit en svagare person skulle säkert kommunen kunnat köra över mig och jag står med ett delvis förstört hem utan att ha fått någon ersättning.

Kommunjuristen Elin Ax menar att kommunen hanterat ärendet fel och bortser helt från den skriftliga mailkorrespondens som Johan haft med kommunen där ersättning utlovats.
– Jag hävdar att vi inte har kommit överens om några ersättningar för skador. Jag har inte sett några skriftliga avtal på detta. Vi följer de vanliga rutinerna vad det gäller såna här ärenden. Det är vårt försäkringsbolag som får avgöra såna anspråk på ersättning, säger Elin.

Johan har haft ett kontrakt där kommunen är hyresgäst till fastigheten och då bör det väl vara kommunen som ska ersätta eventuella skador som uppkommit?
– Ja, det är möjligt men först måste vi kolla med vårt försäkringsbolag för vi har försäkringar runt detta. Det är så vi gör i samband med att det kommer anspråk på ersättningar, förklarar Elin.

Att kommunen bestrider Johans faktura menar Elin är praxis då ärendet skulle vidare till kommunens försäkringsbolag.
– Sammanfattningsvis så har jag slussats mellan olika handläggare och fått olika besked från olika personer på Båstads kommun på ett sätt som tydligt är oprofessionellt, vårdslöst och respektlöst, säger Johan irriterat.

Kommunen hade hyrt huset i ett och halvt år.
– Det var en kompis som tipsade om att kommunen behövde hus för att placera nyanlända i när de var som flest. Kommunen var väldigt glada över att få hyra huset och det passade oss bra då vi bara är där en månad om året. Men jag trodde ju inte det skulle bli så här. Med mina erfarenheter kommer jag verkligen inte att hyra ut huset till kommunen igen, säger Johan.

Johan ligger nu ute med pengar för reparationer och de bokade hantverkarna är avbokade i väntan på fortsättningen.
– Jag anser att jag gjorde kommunen en stor tjänst som hyrde ut mitt hus när de behövde plats för folk. Nu känns det inte så kul längre, suckar Johan som bara vill att kommunen i sin roll som hyresgäst gör rätt för sig.

TEXT: PETER JAKOBSSON