Inne på paketutlämningsstället i Båstad står det nya pallar med paket som de fått under dagen. Allt ska de skanna och sortera upp för att kunna lämna ut smidigt. Hyllorna är redan fulla och varenda vrå används. Den ökade näthandeln och julen gör pakethanteringen till en utmaning.

Det var vid förra årsskiftet som ICA Supermarket i Båstad köpte kiosken bredvid och fick då pakethantering och spel på köpet. Efter att Gamlegården stängde fick de även ta över pakethanteringen från Post Nord. Nu har de tillfälligt fått sluta med matserveringen för att göra plats för fler pakethyllor.
– Black Friday-handeln var den enskilt största näthandelsveckan hittills känns det som. Det kommer otroligt mycket paket. Sen blir det också mycket paket nu inför jul. Det är närmast en hysteri, säger Marcus Liffner som driver ICA Supermarket och som sedan en tid har utlämning för DHL, Schenker och Post Nord i centralorten Båstad.

Från att paketutlämning var en liten extratjänst som matbutiker ofta stod för så har det nu blivit en del av verksamheten som kräver mycket planering, personal och utrymme.
– Nu är det en stor extraavdelning i butiken som tar stora resurser. Men pakethanteringen på grund av folks köpbeteende är vad det är och verkar bara öka. Jag ser det dock som en bra tjänst att erbjuda till kunderna men ibland är det tungjobbat, förklarar Marcus.

De hanterar inte bara utlämning utan även sändning.
– Det går mycket paket i retur. Det är dels paket som inte hämtas ut och går tillbaka men mest är det att nuförtiden köper ofta folk flera saker och väljer att returnera några av dem.

De hade en plan på att bygga om kiosken och integrera den med butiken. Där skulle även pakethanteringen ha sin givna organiserade avdelning.
– På grund av att fastigheten bytte ägare så har ombyggnadsplanerna dragit ut på tiden. Men jag är nästan glad för det idag då de planer vi hade på ett väl tilltaget postrum nu visar sig inte räcka. Mängden paket har ökat väsentligt under det senaste året, nästan fördubblats. Ritningarna får revideras men det blir bra för då kan vi göra mer rätt från början.

De vill inte hålla lager när det kommer så mycket paket varje dag.
– Vi vill ju helst att folk hämtar ut sina paket så snart de fått meddelande om att de kommit. Med dagens sms-avisering är de flesta väldigt bra på att hämta paketen fort, säger Marcus.

Till hösten 2019 tror Marcus att de kan bli klara med ombyggnaden så att kiosken med dess verksamhet integreras i butiken. Då kommer förutom pakethanteringen, tidningar, godis och spel även erbjudas kaffe, korvar, burgare, räkmackor med mer i en separat minirestaurang med några sittplatser.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON