Memil gör mer än bara tillverka cyklar

Fredrik Strid driver cykelföretaget Memil tillsammans med sin fru Sofia. Cykelintresset är stort hos makarna och de brinner för att fler ska hitta glädjen med att cykla. Förutom att tillverka cyklar har de ett proffsteam och i Laholm startar de nu upp ungdomsverksamhet för att locka fler till sporten.

I verkstaden vid hemmet utanför Torekov monteras cyklar, oftast av den extrema typen, som levereras till kunder. Cykelmärket Memil från Bjäre har fått fart på affärerna men det finns för få duktiga landsvägscyklister i Sverige anser Fredrik. Bjäre med Hallandsåsen har utmärkta förutsättningar för cykelträning och regionen vill vara en god cykeldestination. Då behövs det lokala klubbar som även satsar på ungdomar.
– Vi startar nu upp en cykelklubb som primärt inriktar sig på åldersgruppen 7–25 år. Detta för att säkerställa rekryteringen av nya lovande cyklister men vi välkomnar alla åldrar på cykelintresserade i regionen. Ska det kunna startas ett cykelintresse behöver det finnas en lokal förening på orten man bor, berättar Fredrik Strid och fortsätter. – Ska vi vara en cykeldestination måste de på orten cykla tycker vi. Att vårt cykelområde ligger i två kommuner gör inte att vi sätter några gränser. Vi fick bättre kontakt med Laholm och det blir där klubben kommer finnas men alla är välkomna.

Upplägget för cykelklubben är att en gammal cykelklubb från Stockholm, TEAM F-Arton Sport Club, flyttar ner till Laholm.
– De har haft en väl fungerande ungdomsverksamhet och vi behövde det partnerskapet. Klubben kommer döpas om till Ninjacyklisterna (Ninja CK). Primärt blir inriktningen på ungdomar upp till 25 år men vi kommer även att ha en verksamhet för de som är 3–7 år.

Tanken är att i framtiden kunna arrangera cykellopp där hela familjer kan delta. Detta har utomlands visats sig vara ett bra sätt att få barn att fånga upp ett cykelintresse tidigt.
Föreningen hade hoppats på att kunna starta sina aktiviteter i början av mars men då kom bakslaget med snön så det har blivit försenat. Till påsk eller strax innan är det tänkt att dra igång de första träningarna.
– Klubben har nu sitt säte i Vallberga men kommer framöver husera i Skottorp där några av tränarna håller till. På kort tid har vi gått från noll till femtio medlemmar och hälften är barn. Vi hoppas fler ska söka sig till oss. Eftersom vi har ett eget cykelmärke kommer vi ge möjligheten för folk att låna/hyra cyklar för att prova på sporten utan att göra dyra investeringar. Det gäller både cyklar för vuxna och ungdomar, förklarar Fredrik.

Båstad har ett proffscykelteam
I Båstad finns ingen cykelklubb för motionärer. Det finns ett sällskap som heter Bjärecyklisterna men de har ingen förening. Sedan i år finns det dock ett proffsteam med bas i Båstad. Fredrik Strid är grundare och huvudsponsor för MEMIL CNN Pro Cycling (MPC).
– Nu när vi har klubben MPC som huvudaktör så blir Ninja CK rekryteringsbas och därigenom har vi knutit ihop kommunerna och regionen.


MEMIL CNN Pro Cycling på väg

MPC är en svensk förening med målet att utveckla unga talanger till den professionella cirkusen. Nu har de ett UCI Continental Team som tävlar i division 3 och deltog nyligen i Tour de Taiwan där de var på väg att ta gröna ledartröjan när en olycka på tredje dagen satte käppar i hjulet. Teamet går under finsk flagg.
– Vi har flest finnar och britter i teamet samt en holländsk spurtare. I framtiden skulle vi önska få ihop svenskar så det räcker för att köra med en svensk licens. Då måste det vara flest med svensk nationalitet i teamet, förklarar Fredrik.

Kontakten med Pro Teamet började 2016 då Memil lanserade sin cykel och var med och sponsrade teamet som då hette Bliz Marida. Året efter klev Memil in som andranamnsponsor. Oegentligheter i gamla klubben gjorde att den lades ner och nu i år har nya klubben MEMIL CCN Pro Cycling registrerats på Bjäre och den finska licensen köpts. Tre av de nio nu aktiva åkarna kommer från gamla klubben.
– Nu i år har vi ett bättre lag än det var förr. Tour de Taiwan var första loppet för året och ska det bli. Vi kommer delta i två svenska lopp i sommar, ett i Uppsala och ett i Kalmar, säger Fredrik.

När Memil lanserade de första cyklarna hade de en fabrik som testade alla komponenter men det är även viktigt att saker testas av människor.
– Nu har vi teamet som både testar och ger feedback på nya komponenter. Laget får delar ett år innan de finns för konsumenter, förklarar Fredrik.

Egen bakgrund inom cykling
Fredrik har egen bakgrund som idrottsman. Som bästa har han ett EM silver och ett EM brons i Duathlon samt en fjärdeplacering på WM. När Fredriks fru väntade första barnen 2009 slutade han att tävla.
– Man tjänar inga pengar på Duathlon och Triathlon så det var dags att skaffa ett riktigt jobb och försörja familjen, konstaterar Fredrik.

Intresset för idrott och speciellt cykling har inte dämpats för det. Idén om att skapa ett eget cykelmärke delade Fredrik med sin fru Sofia.
– Vi höll på och undersöka hur vi kunde göra och efter sex år hade vi nått fram till de rätta kontakterna till fabriker i Asien. Vi fick hem de första cykelprototyperna 2015 och bestämde oss för att köra på. Memil lanserades 2016 och nu rullar det på bra, berättar Fredrik.

Memils cyklar är åt det extrema hållet med prislappar på 30–60 tusen eller ännu mer om man väljer till dyra delar. Mest är det tävlingscyklister som använder cyklarna.
– Våra komponenter är lika bra som de stora märkenas. Hade vi deras namn hade våra cyklar kostat 150 000 kr men nu gör de inte det. Vi har dessutom exakt samma produkter till våra proffsåkare som konsumenter sedan kan köpa. De stora märkena har specialgrejer till deras proåkare.


Tempocykel under montering

Delarna till Memils cyklar är designade i Båstad och tillverkas i fabriker i Taiwan. Fredrik berättar att över 90 procent av alla extremcyklar görs i olika fabriker i Taiwan. Men de tittar på möjligheter att i framtiden ha samarbeten med svenska fabriker för tillverkning av vissa komponenter.

Sverige är inte en så stor marknad för Memils cyklar.
– Vi säljer mest till Asien. Där tycker de att det är lite exotiskt med en svensk cykel. Sen vet de vilka fabriker som gör bra delar och därigenom bra cyklar.

Planen för Memils olika satsningar på klubbarna är att under året ta tio podiumplatser med proteamet och att komma i gång med junior och elitverksamheten i Laholm.
– Nästa år vill vi ha ett svenskt amatörlag med minst 5–6 åkare, berättar Fredrik.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON