Varje vår innan sommaravslutningen har Montessoriskolan i Grevie skapardagar då barnen får utlopp för sin skaparlust under tre dagar. Det har blivit en tradition som hållit i sig i många år. Det avslutas med en utställning med alla alster som barnen skapat.

Under skapardagarna jobbar hela skolans alla 120 elever tillsammans. Det är alla årskurser från förskoleklass till sexan som tillsammans skapar sina saker på olika stationer som barnen själva väljer. Alla ska prova på flera stationer under dagarna. I år är det slöjdtema och det erbjuds stationer med lera, stål, läder, trä och garn.

Temat för dessa skapardagar varierar med åren. Förra året var det tema textilslöjd och ett annat år var det vikingatema. Just att blanda elever i alla åldrar under dessa dagar för eleverna samman och de hjälps åt och samarbetar mellan åldrarna. Skapardagarna avslutas med en utställning där föräldrar till eleverna kan komma och titta på de kreationer barnen skapat.
– Det här är jätteuppskattat av barnen. Här finns ingen stress utan det finns tid för alla att bli klara med det som de skapar. Kul att se hur barnen samarbetar och lär känna varandra bättre under dessa dagar, berättar Birgitta Rantzow-Järdler som är pedagog på Montessoriskolan.

Syftet med skapardagarna är att skapa en ökad lust för barnen att lära genom att möjliggöra en praktisk inriktad undervisning med tid att skapa kreativitet och skaparlust. Eleverna får också fördjupat erfarenhetsutbyte mellan olika åldrar vilket ger ökat självförtroende, delaktighet och ansvarskänsla.
– Vi har haft Skapardagar i många år nu, skolan startade 1993 och skapardagarna har säkert funnits med iallafall i 20 år. Det var driftiga föräldrar som startade vår skola och de skapade också dessa möjligheter när skolan var igång. Nu sköter personalen stationerna men vi tar gärna hjälp av släkt och vänner, berättar skolans rektor Ina Angel.

I år var Laila Paulsson med och spann ullgarn med eleverna. Laila är pensionär och är aktiv i Linbastugänget och i Boarps Hembygdsförening och vill gärna föra hantverket vidare till den yngsta generationen. Hennes station var mycket uppskattad och speciellt pojkarna gillade att spinna.

I nästan alla rum och vrår på skolan var det elever och lärare som satt och skapade.


Tilde Bjervik och Milton Modig

Tilde Bjervik går i trean och har gjort en skål och ett par glasögon av ståltråd och dekorerat med pärlor.
– Jag har även gjort en smörkniv i trä och en uggla. Alla stationerna är lika roliga, berättar hon.
Milton Modig som sitter bredvid har gjort en krok med ett hjärta av ståltråd.


Beau Jarlsdotter

Beau Jarlsdotter går i förskoleklass och gör en lergök inne i rummet där keramik är temat.
– Jag har gjort en till igår. Det är svårt att få till dem så det blir något ljud i dem. Jobba med lera tycker jag är roligast för då får man göra vilka figurer man vill, berättar Beau och visar stolt upp sin senaste lergök som nästan är färdig.


Marie Franzén

Marie Franzén går i ettan och sitter tillsammans med ett antal andra barn och ledare i källaren på skolan där temat är trä. Vid en snickarbänk sitter hon och snidar till ett hjärta ur en träkloss.
– Trä är roligast att hålla på med. Jag har varit runt och testat på de andra stationerna också, berättar Marie.

Målet med dagarna är förutom att det är kul att alla elever ska ha utfört ett hantverk och ökat sitt självförtroende i skapandet. När eleverna formger och konstruerar, utnyttjar de och utvecklar sina egna referensramar för estetik, design och form.
– Utvärderingar från tidigare år visade också att en majoritet av eleverna upplevde att deras självförtroende ökade generellt när de lyckades i skapandet. Eleverna älskar dessa tre skapardagar och det ger positiv energi för all undervisning, avslutar rektor Ina Angel.

TEXT & FOTO: Peter Jakobsson