På internationella Kvinnodagen den 8 mars gjorde Interflora, tillsammans med lokala blomsterbutiker runtom i landet, en insats för att med hjälp av blommor rikta ljuset mot kvinnan. Dels för att hylla men också för att lyfta den ojämna fördelningen mellan kvinnor och män i det offentliga rummet.

Det faktum att endast tio procent av alla Sveriges statyer är namngivna efter kvinnor är något som är med och formar allas vår världsbild, inte minst barnens, och för att vara med och bidra till en jämnare fördelning upprättar ni Interflora The Power of Flower Fund med målet att resa en ny namngiven kvinnlig staty inom tre år.

Som ett led i kampanjen smyckades utvalda statyer runtom i landet och i Båstad var det Flowerhouse på Köpmansgatan med floristerna Therese Ronnovius, Pauline Gunnarsson, Ella Engeloch Linnéa Andersson som tog på sig uppdraget att ge Birgit Nilsson en ny blomsterdräkt, inspirationen hämtades från Birgits roll i Turandot.

Under dagen gick även 20% av försäljningen på interflora.se direkt till den nyinstiftade fonden.

TEXT & FOTO: Joakim Ormsmarck