Vart är vi på väg?

222

Varje år ökar bensin/dieselskatten med 2 % plus inflationen. I år ca 30 öre för en liter bensin och ca 26 öre för dieseln, förutom att det blir moms på skatten då blir summorna ännu högre.

Beslutet om indexregleringen togs i Riksdagen för några år sedan. Bränsleskatten höjs varje år och snart har Sverige en av världens högsta bränsleskatter. Ca 66 % av bränslepriset är skatt och ger staten ca 20 miljarder kronor varje år. Tillbaka till väghållningen går bara en liten del närmare bestämt ca 8 miljarder kronor.

Till detta skall läggas en ökning av fordonsskatten för äldre bilar med 350-500 kr/år. Och en rätt snårig ökning av miljöskatten för andra fordon.

Dessa skattehöjningar går ganska obemärkt förbi utom för fordonsägarna som drabbas av skattehöjningarna. Vem protesterar, vem säger ifrån, vem tänker på den usla väghållningen? Vem tänker på att väghållningen har direkt påverkan på antalet olyckor och utgången av densamma. Alltså liv eller död.

Någon utbyggnad av E6 är inte att vänta, detta har Trafikverket meddelat. Det räcker inte att det sker mängder med ”nästan” olyckor, tillbud där någon uppmärksam förare räddar situationen. Men, trots det sker ca 300 olyckor varje år på sträckan, med mer eller mindre svåra konsekvenser.

1997 togs ett riksdagsbeslut omkring 0-visionen, ingen skall skadas eller dödas i trafiken. Det har skett en minskning av antalet skadade och dödade men det är fortfarande alldeles för många. Minskningen beror till mångt och mycket på en allt bättre fordonsflotta. Varje olycka är en olycka för mycket. Det är oacceptabelt för att citera statsministern.
Som tur är har vi ett Riksdags- och kommunalval framför oss, då kan vi rösta bort ”skattehöjarpartierna”. Så alla ni som drabbas av skattehöjningarna gör er plikt i september 2018!


Mona Källbäck
Moderaterna