De som tittade upp i skyn i förra veckan kunde se tre flygplan från andra världskriget som flög in över Bjäre. Det var flygentusiasten Håkan Wijkander som tillsammans med två piloter från Nya Zeeland mellanlandade hos vännen och flygaren Niclas Amrén som har en landningsbana hemma på sin åker i Ranarp.

Det finns många olika verksamheter på gårdarna och markerna på Bjäre. På den mesta marken odlas det men i vissa lador gömmer sig helt andra intressen. För Niclas och Pia som köpte gården i Ranarp för två år sedan är det flygintresset som är i fokus.

Niclas och Pia har levt med flyg hela livet och har det nu även hemma på gården. Niclas jobbar som flygmekaniker och Pia har varit flygvärdinna i många år. Det var genom jobbet de möttes. I maskinhallen står det ett antal flygplan väl organiserade så alla vingar får plats. Det är kompisars plan och Niclas renoveringsobjekt som för tillfället samsas med veteranrariteterna som ska vidare till Stauning i Danmark för VM i veteranflyg.


Maskinhallen är välfylld av flygplan med alla besökande plan på plats

Landningsbanan är 400 meter lång och ligger på hans mark precis bredvid maskinhallen. Det är en åker med gräs som är kortklippt. Det är långt ifrån en modern landningsbana med jämn asfalt och belysning.
– Dessa gamla plan har inga problem att landa här, de är byggda för att vinna andra världskriget och för dem så är detta ingen match, berättar Niclas.


Niclas Amrén vid sin landningsbana

Niclas som är född på Gotland bodde under många år i Stockholmstrakten där han lärde känna den passionerade flygaren och pensionären Håkan Wijkander, 72 år, som har sin bas på Håtunaholm utanför Sigtuna där de flugit plan av alla typer under 20 år. Håkan hade bjudit in två vänner från Nya Zeeland som är här och hälsar på när det är vinter hemma hos dem. Tillsammans flög de tre av Håkans plan från Håtunaholms gård ner till Bjäre för att hälsa på Niclas på sin färd mot VM i Danmark.


Håkan Wijkander och Niclas Amren vid en Klemm 35

Håkan flög i en Hanns Klemm Flugzeugbau, även kallad Klemm 35. Det är ett plan som är tillverkat i Tyskland och som svenska försvaret köpte på 40-talet. Just denna maskin har varit stationerad på Ljungbyhed och i Eslöv i aktiv tjänst under några år.

Wayne och Wayne från Nya Zeeland kom i dubbelvingade plan från tillverkaren Bücker.
– Bücker är en tysk flygplanstillverkare och det roliga är att de hade en svensk konstruktör som hette Anders Johan Andersson. Så det är en svensk som har konstruerat de här fina flygplansmaskinerna, berättar Niclas när vi går runt och synar de fina flygplanen.


Wayne Edwords framför Bücker Jungmeister

Dubbelvingen med stjärnmotor heter Bücker Jungmeister och flög första gången 1936 inför olympiaden i Berlin. Det byggdes totalt 270 stycken av modellen och de flesta användes för konstflyg och sportflygning sen var de på flottiljerna som övningsplan.
– Detta planet var inget som man skolade i eftersom det är en singelseater. I dem tränade de bara och de var aldrig i krigsorganisationen. Planet kallas för lufthavets Stradivarius för den är så finstämd och flyger så fantastiskt fint. Det finns knappt något som flyger så bra än idag, säger Niclas som själv flugit planet vid flertalet tillfällen.


Bücker Jungmann på väg att starta

De tredje planet som besökte Bjäre var en Bücker Jungmann som har en radmotor under huven.
– Det här planet är lillebror till Jungmeister och är lite större och har lite klenare motor, berättar Niclas.
– Det är mer av ett skolflyg där läraren kunde sitta fram, tillägger Håkan.

Resan ner till Bjäre krävde flera stopp för de tre flygarna.
– Vi flög utmed kusten från Fjällbacka ner till Bjäre. Kusten här är verkligen fin, berättar Wayne Edwords från Nya Zeeland som är på Bjäre för första gången.


Wayne Edwords i en Bücker Jungmann

Från Ranarp är det inte långt till Ängelholms flygplats med ständig kommersiell flygtrafik. Men att entusiastflyga i närheten är inga problem.
– Markägarens tillstånd är det som krävs för att starta och landa flyg och helikoptrar. Det är lite unikt för Sverige. Vi ligger inom flygplatsens kontrollzon och då gäller det att vi hela tiden har tvåvägskommunikation med flygplatsen för det är deras jobb är att hålla koll på flygplanen som finns i luften och det fungerar jättebra. Jag berättar för dem när jag ska flyga och hittar inte på några bus, förtydligar Niclas när vi undrar hur det är att spontanflyga på Bjäre.


Niclas egna plan som han flyger mycket med på Bjäre

Niclas har ett eget plan på gården som han och sambon använder mycket. Den typen av små privatplan får bara flyga i dagsljus och i bra väder.
– Vi flyger enligt de visuella reglerna medan SAS och de andra flygbolagen flyger med instrumentreglerna och är kontrollerade hela tiden. Instrumenteringen i våra gamla flygplan är helt analog, inga datorer eller annat digitalt är med i planen förutom en supermodern komradio och transponder så vi kan prata med andra flyg, flygledare och är synliga på radar. Vi måste inte ha det men om vi vill flyga mycket, och det vill vi, så kommer vi inom kontrollzoner och då krävs det, berättar Niclas.


Analoga instrument i de gamla planen

I en av ladorna på gården har Niclas under några år renoverat en gammal flygmotor som han monterat på en rigg. Motorn är en Pratt & Whitney 1340 på 22 liter med 9 cylindrar i stjärna.
– Det är 600 hästkrafter som jag bygg ihop för att det är kul. Nyzeeländarna är experter på dessa motorer och har hjälpt mig med det sista. Nu ska vi se om den kan starta för första gången, säger Niclas när vi är på besök och spänner fast riggen i sin Bobcat och gör några försök.


Motorn startade och efter några till försök gick den bättre

Start av motorer för uppvärmning innan start

Håkan Wijkander startar i sin Klemm 35 och styr mot Danmark.

TEXT, FOTO & FILM: Peter Jakobsson