I en undersökning om var i landet e-handeln är på starkast framfart hamnar Båstad i toppen, framför Malmö, Göteborg och Stockholm. Då handlar det om startade nätbutiker och inte kundernas handlande. Båstads webbhandlare har olika bakgrund och mål.

Undersökningen om e-handeln är gjord av Payson med hjälp av statistik från Allabolag. se och SCB.
– Ökningen av antalet nystartade e-butiker vittnar om att e-handeln fortsatt är på stark framfart i Sverige. Smidiga designverktyg och säkra betallösningar gör att det är enkelt att starta e-butik i dag. Tröskeln är därmed relativt låg och det gör att fler vågar ta steget att driva eget. Det viktigaste är dock att hitta en egen nisch och stark affärsidé, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

I Båstad startades så många nya e-butiker under 2016 att kommunen placerade sig som nummer tre i topplistan över Sveriges bästa e-handelskommuner. Endast Vansbro i Dalarna och Värmländska Storfors ligger före.

Framgångsrika e-handlare finns det gott om i Båstad och anledningarna till att ta steget som handlare till webben är olika.

Maria Laakso öppnade sin smyckesbutik Mila Silver på Köpmansgatan 2009 och efter några år startade hon även en e-handel för smyckena som utvecklades positivt.
– Webbshoppen blev ett sätt för mina sommarkunder att fortsätta handla även under vintern. Kombinationen av den fysiska butiken och webbutiken var bra för att få fart på försäljningen online. I samband med att min dotter föddes 2014 stängde jag butiken på Köpmangatan. Det var ett naturligt steg eftersom webbshoppen var igång och jag kunde på så sätt fortsätta arbeta hemifrån, berättar Maria.


Maria Laakso driver smyckesbutiken Mila Silver online.

Idag är webbshoppen Marias heltidsarbete och hon tycker det är roligt och utmanande att verka inom en bransch som är på frammarsch och där utvecklingen är snabb.
– Jag har idag en återkommande kundkrets, som jag värnar mycket om, blandat med nya kunder. På nätet är allt ett knapptryck bort så det gäller att alltid leverera och ge bra service. Jämfört med att driva en fysisk butik så är det helt klart kundkontakten jag saknar mest. E-handel är dock inte så opersonlig som jag först trodde. Många kunder hör av sig via mail eller telefon med feedback vilket känns superbra. Jag uppmuntrar kunderna att ta kontakt, köpa hem och prova. Mina produkter är enkla att returnera om de inte passar, avslutar Maria som ska packa några nya orders som kommit in.

En annan e-handlare är Eva Silwer Williamsson som bytte spår i livet och öppnade sin butik i Östra Karup och webbhandel samtidigt. Ridersport säljer hästsaker och att även sälja via nätet var självklart från början för att nå en större kundkrets än den lokala handeln på Bjäre. I dag står webbhandeln för hälften av försäljningen.
– Den största glädjen känner vi när vi får en order, har allt hemma på lager och inom en halvtimme är lådan packad och klar att gå iväg till kunden. Det svåraste är att hålla webshopen inspirerande, aktuell och säljande. Det är mycket utmaningar med teknik, konkurrens och sortiment men inget som inte går att lösa, berättar Eva.

Cajsa Krikström drev tidigare Lifebutiken i Båstad och under den tiden växte tanken på att starta webbhandel med ett helt eget sortiment. Cajsa är utbildad sjukgymnast och en liten del av sortimentet i butiken var produkter för att ta hand om fötterna så som fotriktiga skor, stödstrumpor, salvor, skoskydd, tofflor och skoinlägg. Detta ville Cajsa ta till en ny nivå tillsammans med att få förverkliga drömmen om en egen webbhandel.
– Det är bara i de största städerna som en butik med våra varor kan finnas och knappt där går de runt. Jag startade webbshoppen när jag hade butiken men sen det gick inte att ha båda två. Jag sålde butiken och satsade enbart på e-handel.


Cajsa Krikström drev tidigare Lifebutiken i Båstad innan hon startade webbutiken Min Fot.

Webbutiken Min Fot har på senare år verkligen tagit fart, omsättningen har fördubblats varje år de senaste åren. Nu jobbar sex personer heltid och en till är på väg in.
– Verksamheten började hemma i garaget och för tre år sedan flyttade vi till in i nya lokaler men snart kanske vi behöver större. Det är trångt mellan hyllorna nu. Jag vet vad jag köpt in till hösten men vet inte om det får plats, berättar Cajsa och tittar runt i lokalerna.

Erfarenheten från butik gör det lätt för Cajsa att se skillnaderna nu när hon har kunder på internet.
– En stor skillnad på att sälja på nätet är att jag vet mer om vilka mina kunder är. När de handlar vet jag direkt precis vilka produkter de köpt och kollat in förr. I en fysisk butik vet du inte alls lika mycket om kunderna som jag vet om mina, avslutar Cajsa.

TEXT & FOTO: Peter Jakobsson