Av Per Brolléus
De ”SAS-märkta” turerna mellan Ängelholm och Stockholm tas nu över av BRA, som därmed blir underleverantör till SAS. För flygen till Stockholm innebär det bland annat att man enbart flyger till Arlanda och slutar helt att använda Bromma, där 70 personer varslats om uppsägning.
I ett pressmeddelande från BRA, Braathens Regional Airlines, säger styrelseordförande och ägare Per G. Braathen, att det här samarbetet med SAS gör att hans flygbolag både kan ta ansvar för flyginfrastrukturen i Sverige samtidigt om man stärker verksamheten långsiktigt och säkrar jobb inom bolaget trots en utmanande inrikesflygmarknad.
Ulrika Matsgård, vd på BRA:
– Vi satsar nu på det affärsben som har bäst marknadsmässiga förutsättningar. Vårt fokus just nu är att flyga våra kunder som vanligt ända fram till årsskiftet. Från och med nästa år kommer vi att flyga resenärer, men inte själva sälja biljetterna, säger Ulrika Matsgård, VD BRA.
SAS kommer alltså att sköta biljettförsäljningen men inte flygningarna som läggs ut på BRA. Avtalet som skrivits är sjuårigt och värt 6 miljarder kronor. Enligt Daniella Waldfogel, vd på Stockholms Handelskammare, kommer Bromma tappa cirka 90% av sin trafik efter SAS beslut.