Av Per Brolléus
Att betygsätta hur bra eller dåligt myndigheternas 100 000-tals tjänstemän agerar – det är grunden i den webbtjänst som Båstadföretagaren Joakim Malmberg nu lanserat.
– Jag vill värna demokratin och rättssäkerheten, säger Joakim Malmberg.
Men från många håll, inte minst Båstad kommun, riktas skarp kritik mot sajten Tjänstemannakollens upplägg och intentioner.
– Det här kan få allvarliga konsekvenser, menar Per Borg som är kommundirektör i Båstad.
Joakim Malmbergs idé föddes efter att han som privatperson stött på ”bekymmer med företrädare för myndigheter”. Registret Tjänstemannakollen ska innefatta alla landets tjänstemän i offentlighetens tjänst och folk ska kunna ge omdömen om dessa vilket i sin tur läggs ute till allmän beskådan på sajten.
– En enskild tjänsteperson har möjlighet att ta ifrån dig någonting. Om denna person saknar kompetens så kan det få konsekvenser, säger Joakim Malmberg och lyfter exempel rörande såväl bygglovshantering som fall inom socialtjänsten.
– Jag menar att den enskilde tjänstemannen kan ha gått på känsla i stället för fakta. Men på Tjänstemannakollen ska man kunna ge både ris och ros och det ska absolut inte kritiseras för kritiserandets skull, förtydligar Malmberg.
Lise-Lotte Bergström, HR-chef Båstad kommun. Foto: Båstad kommun
Men att vem som helst kan tycka vad som helst om kommunala tjänstemän får kraftig kritik innan sajten knappt kommit i gång.
– I en rättsstat har vi andra sätt att hantera eventuella felaktigheter som begåtts. Här kan en lynchmobb göra stor skada, menar Erik Sellström från fackföreningen Vision vars medlemmar är de som, enligt honom, riskerar att hängas ut.
På Båstad kommun påpekar HR-chefen Lise-Lotte Bergström att hon känner stor oro och att det här i slutänden kan göra det svårare att rekrytera kompetent personal. Men Joakim Malmberg menar att hans upplägg följer pressens etiska regler.
– Vi har ett utgivarbevis och vi kommer inte tillåta personangrepp. Dessutom måste man verifiera sig med bank-id både för att skriva ett omdöme och för att kunna ta del av dessa.
Kommundirektören Per Borg menar att Tjänstemannakollen kan få allvarliga konsekvenser. Foto: Peter Jakobsson
Men denna försäkran slår inte särskilt högt hos Båstads kommundirektör Per Borg och HR-chefen Lise-Lotte Bergström. De menar i stället att det här är ett sätt utöva påtryckning på tjänstemännen, att helt enkelt skrämma, till exempel, en socialsekreterare att ta beslut under hot om att bli uthängd.
– Frågan är mycket aktuell nationellt då detta är ett sätt som kan leda till en otillåten påverkan på tjänstepersoner i kommuner och regioner. Att på detta sätta utöva sociala påtryckningar och press kan innebära att enskilda tjänstepersoner undviker att delta i beslut, menar kommundirektören. Det kan också betyda att beslutsfattande när det gäller myndighetsutövning inte hanteras likvärdigt.
Precis som fackföreningen Visions företrädare menar Lise-Lotte Bergström att det finns ett system för den som inte är nöjd med sitt beslut från en kommunal tjänsteman.
– När det gäller myndighetsutövning kan man alltid överpröva beslutet. Men på det här sättet blir det i värsta fall rättsosäkert om man ersätter befintliga system med denna form av otillåten påverkan.
– Kommunen kan också få svårt att locka kompetent personal till tjänster som uppfattas som utsatta. Det här kan få allvarliga konsekvenser, menar dessa båda företrädare för tjänstemännen.
Joakim Malmberg har inte alls samma uppfattning som kommuncheferna och berättar att när, till exempel, en socialsekreterare fått ett omdöme om sitt arbete kommer han och hans kollegor att kontrollera det som skrivits innan det kommer upp på sajten.
– Vi granskar allting innan det blir offentligt, säger Joakim och påpekar att det här ska vara ett verktyg för att stärka demokratin och kvalitetssäkra offentlig verksamhet.
– Vår vision är ett samhälle där rättvisa och ansvar går hand i hand.
Joakim Malmberg fick idén om Tjänstemannakollen efter att han själv haft bekymmer med beslut från en tjänsteman. Foto: Joakim Ormsmarck.
Tjänstemannakollen lanserades för en dryg vecka sedan och har redan haft mer än 40 000 besök. Däremot är antalet omdömen än så länge ytterst begränsat i antal.
Vad är det då folk skriver och vilka skriver de om?
– Det rör sig om allt från socialtjänsten till domare. Har ett exempel från Landskrona där en person skrivit om en handläggare som varit väldigt partisk och ställningstagande. Det handlar om en pappa som förlorat vårdnaden om sitt barn.
Joakim och Tjänstemannakollen menar att det dessutom finns ett högre syfte med den här tjänsten.
– Jag vill få andra medier att engagera sig olika fall. Att man ser orättvisorna här och sen skriver mer om dessa. Ett slags tips till annan media.
Han menar även att betygssättningen av tjänstemän ska vara ett verktyg för regioner, kommuner och statliga myndigheter för att få bättre koll på sina anställda.
– Hade jag jobbat som HR-chef på en kommun så hade jag använt den här tjänsten för att kolla mina anställda, säger Joakim Malmberg.
Erik Sellström på fackföreningen Vision skakar på huvudet när han hör om Tjänstemannakollen och menar att detta spelar människor som vill försvaga samhället rakt i händerna.
– Förvånas inte över att det sker. Den här sortens initiativ öppnar upp för mer desinformation.
– Det rör sig inte om otillåten påverkan. Det låter som att kommunen tror att det här är en rysk påverkan-kampanj beställd från Putin och jag kan försäkra att så inte är fallet. Detta är ett direkt resultat av deras egna arbete som man skall vara lyhörd för och ett sätt att ta temperaturen på.
Ekonomiskt hoppas Joakim Malmberg att folk ska vilja betala några kronor för att ta del av omdömena. I ett första läge så ser man bara själva betyget på en tjänsteman. I läge två, efter att man betalat, så får man även läsa själva omdömet.