Av Peter Jakobsson
Sedan terminen drog i gång efter sommaren har internet fungerat väldigt dåligt på Strandängsskolan. Skolarbetet blir lidande av detta och det blir frustration bland både lärare och elever. Nu har sexorna fått nog och skriver protestbrev till rektorn med namninsamling.
Alla elever på mellanstadiet på Strandängsskolan i Båstad har fått Ipads som används mycket i undervisningen. Många verktyg är online och att ha en internetuppkoppling är då ett måste. Men under hela denna terminen, som nu varat i nästan två månader, har det varit stora problem med internet.
– De första tre veckorna fungerade internet typ inte alls, säger Ella Christensson som går i sexan.
Hon får medhåll av klasskamraterna.
– Vi har sagt till rektorerna att de måste fixa det och då gjordes nått som gjorde att det fungerade i två veckor men sen har det blivit jättedåligt igen. Nu fungerar det bara ibland, säger James Klaassen.
När behöver ni internet i skolarbetet?
– När vi ska leta efter information till en faktatext, på tekniken där vi jobbar med programmering på en onlinetjänst, och sen skriver vi våra arbeten på Ipads som skickas in online, säger James.
– Det är svårt att göra skolarbetet utan internet i skolan, konstaterar Ellen Henrysson.
När de verkligen behöver internet men wifi på skolan inte fungerar så delar ibland läraren sin privata uppkoppling till barnen.
– Men det fungerar också dåligt när vi är så många som behöver dela på den, konstaterar James.
Eleverna berättar att de inte hinner med det som ska göras på lektionerna för att det strular med internet.
– Vi har läroplanen som ska följas och lärarnas upplägg på lektionerna fungerar inte när vi inte kommer online, säger Ella.
– Det tar mycket tid från lektionerna att hålla på med att internet strular, konstaterar James.
Nu har eleverna skrivit ett brev som förklarar elevernas frustrerande situation som de ska lämna till rektorerna på skolan. De har också gjort en namninsamling där de flesta elever från sexan och femman har skrivit under. Hittills är det ett femtiotal underskrifter.
– Med brevet ska vi göra det tydligt för rektorn hur det drabbar oss. För de kanske inte fattar riktigt, säger Ella.
– De tar inte tag i problemet på riktigt, säger Ellen.
Ella visar brevet de har skrivit till rektorn. Med brevet följer en namninsamling med underskrivfter från nästan alla i femman och sexan. Foto: Peter Jakobsson
Alla elever lämnar in sina mobiler under skoltid men ibland har de fått plocka fram de privata mobilerna för att dela sina egna internetuppkopplingar till I-padsen.
– De drar ju surf från våra privata konton och det är ju inte så kul, säger Ellen.
– Internet på skolan ska bara fungera! Säger Ella Christensson men eftertryck.
Lina Boman är barnens lärare på mellanstadiet och ställer sig bakom frustrationen över problemen med internet.
– Många dagar fungerar inte internet alls och bland blir man utkastad mitt i ett arbete. Det är ganska frustrerande och vi har rapporterat detta uppåt i organisationen men det händer inte mycket, säger Lina Boman och konstaterar att det leder till problem att följa läroplanen.
– Situationen skapar mycket stress bland både lärare och elever, tillägger Lina.
Några personer till ska underteckna namninsamlingen och sen ska de lämna det till rektorn. Men nu ringer det i klockan och det är dags för Ellen, Ella och James att gå till nästa lektion. Hur det går med uppkopplingen under den återstår att se.