Klik venligst
BÅSTAD 2024-08-16 KL. 14:05

Ny hamnledning och rekordmånga gästbåtar

Av Peter Jakobsson

Det är en ny hamnkapten i Båstads hamn sedan BFEF tagit över ansvaret för hela hamnen. Nu är det båtmänniskor som sköter om båtplatser, bryggor, macken och allt som hör till båtlivet i hamnen. Peter Lave trivs i rollen som hamnkapten och har många planer på saker som ska göras och förbättras.

Ny hamnledning och rekordmånga gästbåtar
Peter Lave är hamnkapten sedan i maj. Foto: Peter Jakobsson

Till denna sommar har hamnen i Båstad fått ny drift. Det är Båstad Fritidshamn Ekonomisk Förening (BFEF) som nu arrenderar hamnen direkt från Båstads kommun.

– Vi tar hand om bryggor, sjömacken, elförsörjning, trädäcken utmed hamnsidorna, isättningsrampen, stora kranen och sen hyr vi hamnkontoret från kommunen, förklarar Peter Lave som axlat rollen som hamnkapten.

Tidigare arrenderade BFEF vattnet i andra hand från Tennis & Hotellbolaget som hade arrendet från kommunen.

– Då var vi andrahandshyresgäster och hade bara delvis ansvar för olika saker. Nu har vi helt eget ansvar för hamnen med de fasta platserna och gästplatser, berättar Peter.

En av bryggorna i Båstads hamn. Foto: Peter Jakobsson

Det har varit en önskan länge från BFEF att ta över totala ansvaret och ha ett eget avtal med kommunen.

– Vi ville inte ha en mellanhand som lägger sig i. Nu kan vi göra det som är bäst för alla båtägare. Vi anser att vi kan båtliv bäst här i hamnen så vi är mest lämpade att driva hamnen.

Peter har även hjälp av sin son Marcus Lave.

– Marcus jobbar lite mer med det administrativa men vi delar på uppgiften. Men mest är det jag som är hamnkaptenen kan man säga. Det är jag som oftast är här, säger Peter.

Peter är själv båtmänniska och har båt i hamnen. Han kan båtlivet och vet precis vad man önskar sig som båtägare av en hamnanläggning.

– BFEF värnar verkligen om båtlivet, det är vårt syfte. Både för andelsägarna och gästerna som kommer. Vi alla i styrelsen har egna båtar och stor erfarenhet.

Pater Lave är själv båtmänniska och vet vad båtägare önskar av en bra hamn. Foto: Peter Jakobsson

Det finns drygt 300 båtplatser i hamnen. Den första maj tog BFEF över driften och det har varit mycket jobb sedan dess.

– Sedan vi tog över har vi lärt oss alla betalsystem och administrativa system som krävs för att driva verksamheten. Vi tog över det som fanns och kanske kommer vi byta ut lite system till kommande säsonger. Det ska vi utvärdera efter denna säsong.

Peter trivs verkligen i rollen som ny hamnkapten.

– Det är jätteroligt och jag längtar redan till nästa sommar. Sen är det mycket som ska göras under vintern vad gäller underhåll och det gör jag mycket själv. Men att stå och gjuta stolpar på vattnet eller dyka för att reparera går inte på sommaren så det får göras under lågsäsongen. Sen är det trädäcken som slits och el som behöver bytas ut då de tar stryk under vintern. Men för mig är det ett superroligt jobb. Variationen med att både få vara social och gå runt och hjälpa gästerna för att sedan blanda betong för att laga stolpar passar mig utmärkt. Jag gillar att fixa med saker, säger Peter.

Trädäcket hör till hamnområdet som BFEF sköter om. Foto: Peter Jakobsson

Under högsommaren, speciellt runt tennisveckorna, är det många stora båtar som vill ha plats i inre hamnen. Platser som kostar en del att hyra men det är också ett ansvar för BFEF.

– Ska vi ha bra service och sköta om hamnen så kräver det att vi har personal och en ekonomi som går runt. Gästplatser ger en bra intäkt och det kommer alla till gagn för alla som har båt i hamnen. Vi försöker få bra lönsamhet så vi kan återinvestera det i hamnen.

Gästbåtarna slog all-time-high under vecka 29 då det var helt fullt med riktigt stora båtar som var på besök. Men att ta emot dem kräver mycket jobb.

– Det är ett pusslande för att få plats med de största, hur de ska ligga beror på när de kommer och hur länge de ska ligga. Sen vill gärna de med stora båtar ha bra service. Vi erbjöd till exempel slamsugbilar som tömde deras toatankar tidigt på morgonen. En service som inte erbjudits förr men jag vet att de vill ha det. Så då erbjuder vi det och tjänar också en liten slant på det.

Hamnkapten Peter Lave visar inre hamnen där det varit fullt med stora båtar under visa tider i sommar. Foto: Peter Jakobsson

Många gäster bokar sin ankomst i förväg men det kommer även en del spontangäster.

– I morse låg det tre nya båtar i hamnen som måste kommit sent i går kväll eller i natt. Då kollar jag så de har betalat och går och välkomnar dem på morgonen. Hör så allt är bra och om de undrar något. Det är jättekul. Alla är vänliga och vill göra rätt för sig även om någon haft strul med kanske betalning på natten, berättar Peter.

En stor fråga är nu sjömacken som sjunger på sin sista vers. Till denna säsong lyckades föreningen få ett specialtillstånd.

– Att ha både diesel och bensin är viktigt för oss. Det finns flera hamnar med diesel men färre som erbjuder bensin. Nu är det dock många båtar som går på bensin och trenden är att större och större båtar har utombordare som går på just bensin. Tillståndsbiten för att ha diesel är ganska enkel jämfört med bensin som är mer högexplosivt, förklarar Peter.

Sjömacken i Båstad har både diesel och bensin, något de tycker är viktigt att erbjuda. Foto: Peter Jakobsson

Nu vill de även flytta macken en bit.

– Vi vill ha den längst ute på östra piren i stället för där den är nu. Det finns flera fördelar med det. Dels är det lättare för tankbil att komma dit, nu backar en tankbil ut förbi Fiskekajen och Bahia när den ska fylla på och det är verkligen inte optimalt. Att flytta till östra piren gör också att macken kommer bort lite från inre hamnen så vi kan ha flera platser till uthyrning. Man får nämligen inte ha sovande gäster inom 25 meter från macken. Det är därför bara färjan och kustbevakning ligger i närheten av där macken är idag.

Macken måste byggas om och då vill de flytta ut den på den yttre piren till höger i bild. Foto: Peter Jakobsson

Att flytta macken innebär att bygga en ny mack vilket är en stor investering.

– Vi tittar nu på vilken typ av mack vi ska ha och hur priserna ligger för dessa. Men vi måste bestämma oss snart om vi ska få det klart till nästa sommar. Att vi ska göra det är bestämt men hur det ska göras återstår att besluta.

Peter Lave är nästan alltid på plats i hamnen och tar hand om allt från gästkontakter till reparationer och underhåll av anläggningen. Foto: Peter Jakobsson

Arrendet som nu BFEF har med kommunen är på 15 år.

– Det är bra för det ger en stabilitet och ger oss möjlighet till lite mer långsiktiga investeringar. Vi kommer berätta mer om vad som är på gång inom kort, lovar Peter som nu behöver gå och hjälpa några gäster som hade frågor.