Av Peter Jakobsson
Storbankernas personliga tillgänglighet blir mindre och mindre. Nu har Swedbank i Båstad öppet några timmar, tre dagar i veckan men från den 3 mars har de inte öppet alls, i alla fall inte så som de kallar öppet idag men de ska kunna ta emot bokade besök. Helst vill de dock att bankärenden sker via telefon eller internet.
– Vi har inlett ett arbete där vi ändrar öppettider på många kontor. Vi stänger inte kontoren men de blir istället rådgivningskontor, så kommer det bli med kontoret i Båstad, bekräftar Love Linman på Swedbanks presstjänst.
En av anledningarna till detta är, enligt presstjänst på Swedbank, att de fördelar om resurser för att kunna möta bokade kunder men även så att vissa personer ute på kontoren kan svara i telefon. På bankens dörr och webbsida hänvisas kunder till ett centralt telefonnummer och det är till det som mer resurser behövs.
– Det är en förändring vi gör nationellt. Bara vissa kontor kommer ha öppet och vi vill helst möta våra kunder på telefon. Det är via telefon och webb som de flesta kunder har kontakt med banken och där vi lägger resurserna, förklarar Love Linman.
Nu är det öppet några timmar, tre dagar i veckan. Snart är det alltid stängt för obokade besök på kontoret i Båstad. Foto: Peter Jakobsson
Vad ska era kunder i Båstad, som vill besöka banken för ett vanligt bankärende, göra nu?
– Det primära för att få hjälp med enklare ärenden är att ringa eller åka till kontor som har öppet för dropin. För er i Båstad hänvisar vi till kontoren i Ängelholm och Halmstad som kommer ha öppet vissa tider även framöver, säger Love Linman.
Bjäre NU har pratat med kontorschefen på Swedbank i Båstad men han ville/kunde/får inte uttala sig om bankkontorets planer och framtid. Något som Swedbanks presstjänst i Stockholm bekräftar att det är så de vill att det ska vara.