BJÄRE 2022-04-25 KL. 06:00

100 laddstolpar ska sättas upp på Bjäre

Av Carina Nilsson

Bjäre Kraft vill sätta upp 100 laddstolpar på Bjärehalvön under en femårsperiod. Nu letar de efter privata mark- och fastighetsägare som kan tänka sig att samarbeta kring projektet.

– Bjäre Krafts mål är att en del av vinsten ska gå tillbaka till bygden och det här är ett sätt att göra det, säger marknadschef Marie Holmberg.

100 laddstolpar ska sättas upp på Bjäre
Bjäre Kraft vill sätta upp 100 laddstolpar på Bjäre de närmaste åren, berättar marknadschef Marie Holmberg. Foto: Carina Nilsson

När allt fler vill byta till elbil så behövs det också fler publika laddstolpar där man kan ladda bilen när man är ute på resa. Särskilt i en bygd som Bjäre där andelen turister ökar rejält under sommarmånaderna.

– Många elbilsägare planerar sin resa efter var man kan ladda bilen. Är det för få ställen så väljer man troligtvis ett annat resmål. På Bjäre finns det en hel del laddstolpar, men de flesta är kopplade till olika företag, säger Marie Holmberg.

Bjäre Kraft vill alltså satsa på publika laddstolpar som alla elbilsägare kan använda när de behöver. Målsättningen är 100 laddstolpar inom fem år.

– Vi tänker oss campingplatser, populära vandringsleder eller allmänna parkeringar. Egentligen alla ställen där folk lämnar bilen några timmar, då man kan passa på att ladda, säger Marie Holmberg.

Kommunen har tidigare haft planer på att sätta upp laddplatser på kommunal mark Bjäre Kraft tycker att det går för långsamt.


När allt fler bilar drivs med el behövs också fler publika laddn ingsplatser resonerar Bjäre Kraft och marknadschef Marie Holmberg. Foto: Carina Nilsson


– Kommunala beslutsprocesser tar tid, det får man respektera, men vi känner att vi behöver komma i gång. Hela energibranschen genomgår en jättestor omställning. Vi kan inte göra allt på en gång men vi behöver komma i gång med det vi kan, säger Marie Holmberg.

Bjäre Kraft har redan fått in fyra svar från olika fastighetsägare på Bjärehalvön.

– Beroende på vem som blir vår partner är vi öppna för olika samarbetsförslag och affärsmodeller. Vår idé är inte att tjäna stora pengar på det här utan det handlar om att vi som ekonomisk förening har som mål att ge tillbaka en del av överskottet till bygden vi verkar i. Det här blir ett sätt att göra det, säger Marie Holmberg.


Bjäre Krafts huvudkontor i Förslöv. Foto: Carina Nilsson


Om alla 100 laddstolparna sätts upp handlar det om en investering på cirka fem miljoner kronor. Hur mycket pengar Bjäre Kraft går in med handlar om vilka samarbetsformer man kan hitta.

Laddstolparna kommer att kunna ladda olika snabbt och elbilsägarna kommer att betala för elen via en app.

Med höga elpriser och en klimatomställning där fossila bränslen ska ersättas av el så undrar man förstås om elen kommer att räcka till?

– Vad gäller nätet har vi inga problem med kapaciteten på Bjäre just nu, men ska vi sätta upp riktigt snabba laddare måste vi se över hur vi löser det. Tekniskt sett är det inga problem att lösa övergången, men det måste också till energipolitiska lösningar och fortsatt utbyggnad av förnybar energi, säger Marie Holmberg och fortsätter:

– I Sverige har vi varit vana vid att ha låga elpriser och ett stabilt läge väldigt länge. Nu tror jag vi behöver vi tänka om och ha flera olika lösningar som samverkar för att lösa framtidens behov av el.

Carina Nilsson

Fakta:

Tiden det tar att ladda beror på storleken på bilens batteri samt vilken effekt som laddboxen kan ge Normalt laddar man batteriet upp till 80 procent.

En elbil förbrukar ca 2 kWh/mil, vilket då ger en körsträcka på ca 16 mil i exemplet med ett batteri med 40 kW.

Hemmaladdare 3,7 kW 9-10 tim
Hemmaladdare 11 kW 3-4 tim
Normalladdare 22 kW 2 tim
Snabbladdare 50 kW 50 min
Snabbladdare 150 kW 20 min