Av Peter Jakobsson
I Skåne fångade fartkamerorna knappt 24 000 fortkörare under 2023. 336 av dem fastnade vid den nya kameran mellan Hov och Torekov som sattes upp i mars.
Fartkameror mäter fordons hastighet med hjälp av radar, och fotograferar när någon kör fortare än vad som är tillåtet på vägen. Bilden kompletteras med information om bland annat tid, plats och hastighet. Den skickas sedan automatiskt till polisen vilka utreder ärendet och bötfäller föraren.
På Bjäre finns det två vägsträckor som bevakas av fartkameror. Det är längs väg 105 mellan Hjärnarp och Hov samt på väg 115 mellan Hov och Torekov. Längs 105:an är det flera kameror och tillsammans registrerade de 622 ärenden under 2023. Endast några få vägsträckor i Skåne registrerade fler fartsyndare under fjolåret, bland annat väg 102 Dalby–Lund och väg 21 Klippan–Hyllstofta.
Kamerorna längs 115 mellan Hov och Torekov kom i bruk i mars 2023 och registrerade sedan 336 fall under året.
Trafikverket, som har kameror på statliga vägar, menar att mätningar fungerar väl, trafikanterna väljer att sänka hastigheten när man kör på en väg med trafiksäkerhetskameror. Polisen i Båstad håller med.
– Ja så är det, till viss del. Folk vill väl inte få böter, säger Sara Merbom, kommunpolis i Båstad.
På Bjäre sitter kameror på 105 och 115. Är det där folk oftast kör för fort?
– Det kanske det inte direkt är men det är där som det är mest trafik. Sen är det svårt att stå och mäta hastigheterna längs de vägarna för en vanlig polis, säger Sara.
Enligt Trafikverket räddar fartsäkerhetskameror cirka 20 liv per år då de får ner tempot på de vägarna.
– Folk borde håll hastigheten oavsett om det finns fartkameror eller inte. Det är allas skyldighet att hålla sig till den skyltade hastigheten. Att det är olika hastigheter på olika vägar är på grund av en anledning. Hade fler, eller helst alla, hållit hastighetsgränserna så hade trafikolyckorna minskat, uppmanar Sara Merbom.
Peter Jakobsson
FAKTA
Statistiken avser antal ärenden vilket är antal bilder som tagits med kamerorna. Ärenden med motorcyklar och utländska fordon kan inte identifieras av systemet och tas bort. Därefter ska föraren identifieras. Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten.