Klik venligst
BJÄRE 2023-04-27 KL. 15:20

Båstad – Så in i Norden

Av Peter Jakobsson

Med temat ”Båstad – Så in i Norden” och fullspäckat schema känner arrangörerna till Båstad Kammarmusikfestival redan av att intresset är stort för årets upplaga. Den norske dirigenten Cathrine Winnes återvänder som konstnärlig ledare och beskriver att årets tema ska visa att de nordiska länderna har sina egna identiteter men också hör ihop.

Båstad – Så in i Norden
Gert-Håkan Eriksson och Hans Lanner är med och arrangerar Båstad Kammarmusikfestival. Här är de i Birgit Nilsson salen på kulturhuset Ravinen där flera konserter kommer hållas under festivalen. Foto: Peter Jakobsson

Veckan efter midsommar blir som brukligt Kammarmusikfestival i Båstad. Även detta år är den konstnärlig ledaren den norske dirigenten Cathrine Winnes. Temat för årets festival hade hon klart för sig för länge sedan.
– Det var redan efter Grand Finale förra året som Cathrine sa att nästa års tema blir ”Norden”. Sen fick programrådet hålla sig till den linjen, berättar Hans Lanner som är ordförande för Båstad Kammarmusikfestival.

Festivalen kommer således att låta den nordiska musiken få spela huvudrollen. Cathrine beskriver det som att de leker med frågor som ”Vad är typiskt danskt, svenskt eller finskt och när bryts myten om vår gemensamma identitet?”
– Det är spännande med den nordiska mixen, säger Hans Lanner.
– Det är en finsk, dansk, norsk och svensk dag men det är inte slaviskt utan det mixas en hel del, förklarar Gert-Håkan som är med i programrådet.


Årets programblad och affischer pryds av en unik målning av konstnären Olav Christopher Jenssen som även har utställning på Ravinen i sommar. Foto: Peter Jakobsson


Från tisdag till lördag inleds dagarna med frukostklubb.
– Frukostklubbarna får en tydlig inspiration från olika länder på olika dagar. Gemensamt är att den kända radioprofilen Karsten Thunfjell kommer vara ciceron på alla frukostarna, säger Gert-Håkan.

Ett lite annorlunda inslag under festivalen är sista konserten på fredagen.
– Den heter något som nog få förstår vad det betyder: ”Pseudovetenskaplig musiksalong”. Det är med isländska festivalkompositören Steingrímur Rohloff och saxofonrebellen Rolf-Erik Nystrøm. Cathrine tror mycket på den konserten, säger Gert-Håkan.

Steingrímur Rohloff, som är årets festival-kompositör, är verksam i Köpenhamn, där han är sambo med den svenska violinisten Malin William-Olsson, som också är gäst på festivalen.


isländska Steingrímur Rohloff är årets festival-kompositör. Foto: Niklas Ottander


Cathrine beskriver att Rolf-Erik Nystrøm bryter alla gränser för vad vi förväntar oss att man kan göra med en saxofon. Han kan få den att låta som ett bockhorn lika väl som en sälgpipa. Han stjäl repertoar från andra instrument, blandar stilarter och hoppar från Be-bop till Biber på två sekunder.

Under festivalen är de flesta konserterna i Apelrydsladan och på Ravinen.
– Sen är det en i Mariakyrkan i Båstad och en i Hovs kyrka samt två i Torekovs kyrka, säger Hans.

Förutom detta är det ett event på Norrviken och det är den första frukostklubben på tisdagen.

Det är nu den 31:a kammarmusikfestivalen som ska gå av stapeln. Med tiden har festivalen vuxit i popularitet och erkännande till att bli en av de bästa kammarmusikfestivalerna i landet.
– Vi har hela tiden jobbat utifrån tre ledord; kvalitet, generositet och lokal förankring. Kvaliteten är viktig att hålla hög och det förväntar sig vår publik. Generositeten speglar sig i att det ska vara välordnat och finns hög service. Den lokala förankringen består i att det mesta av allt som behövs på festivalen förutom artisterna är lokala varor, tjänster och folk. Vi hoppas att besökarna ska känna att festivalen är lokalt producerad i Båstad, säger Gert-Håkan.

En sådan lokal förankring är konstnären Olav Christopher Jenssen som gjort en unik målning som pryder festivalens broschyrer och affischer. Jenssen har utställning på Ravinen samtidigt som festivalen äger rum i sommar.

Nu längtar arrangören efter att få genomföra en kammarmusikfestival helt utan rädsla för närhet bland publiken efter flera år av pandemi. Även förra året upplevde de att det var en viss skepsis för publika evenemang efter att folk blev vana vid att hålla avstånd och vara i små grupper. Nu har de flesta glömt bort den tråkiga tiden och suget efter att bli underhållen med livemusik verkar vara på topp.
– Vi har redan märkt ett stort intresse för årets festival, säger Hans Lanner.

I fjol var det var det cirka 10 procent färre besökare till festivalen än det var när det var som mest innan pandemin.
– Nu kör vi på för fullt och väntar oss fulla salonger. Vi har i år ett väldigt trevligt program som många redan kommenterat så vi tror många vill ta del av festivalen, säger Hans.

Biljetter till festivalen förköps online eller över disk på Bjäre Bokhandel. Även om det på flera av konserterna under veckan är stort intresse så kan det också gå att göra spontanbesök.
– Vi hade ett rykte förr att det inte var lönt att besöka en konsert om man inte har förköpta biljetter men det stämmer inte. De flesta har förköpt men skulle det komma några till brukar det nästan alltid gå att få in även dem. Men ska man vara helt säker på att få en plats får man förköpa biljetter, förklarar Gert-Håkan.

Båstad Kammarmusikfestival invigs på eftermiddagen måndagen den 26 juni och avslutas med Grand Finale på kvällen lördagen 1 juli.


Cathrine Winnes är konstnärlig ledare för Båstad Kammarmusikfestival. Foto: Pressbild
Saxofonrebellen Rolf-Erik Nystrøm uppträder under festivalen. Foto: Norwegian Academy of Music