Klik venligst
BJÄRE 2021-10-28 KL. 13:15

Brist på personal inom restaurangbranschen

Av Julia S Ormsmarck

Kockar, servitörer och kallskänkar sökes. Det råder brist på arbetskraft inom restaurang- och hotellbranschen till följd av pandemirestriktionerna.
– Jag skulle ljuga om jag sa att det inte har varit en uppförsbacke, säger Robbin Almén på GRAM Group.

Brist på personal inom restaurangbranschen
Foto: Hotell Skansen

Redan före pandemin fanns en brist på utbildad arbetskraft, exempelvis kockar. Läget blev ännu svårare inom de branscher som drabbades hårt av restriktionerna, som hotell- och restaurangbranchen, enligt rapport från Arbetsförmedlingen. Efter att restriktionerna lättats har bristen åter blivit synlig och exempelvis serveringspersonal är det svårt att få tag på.
– Det är svårt att få tag i arbetskraft med efterfrågade kompetenser eftersom arbetsgivarna söker efter samma personal samtidigt, säger Annika Sundén, analyschef på Arbetsförmedlingen.

GRAM Group i Båstad, som är en av de största arbetsgivarna inom hotell- och restaurangbranschen i Båstads kommun, har haft utmaningar att hitta personal. Men bolaget har jobbat med flera olika strategier för att lösa situationen.
– Vi har varit duktiga på att knyta an studenter från olika skolor så att de ska vilja komma till oss efter avslutad utbildning. Vi har även samarbetat med Arbetsförmedlingen för att rekrytera från utlandet och vi har använt oss av kontaktnätet i branschen. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte har varit en uppförsbacke, säger Robbin Almén, Food & Beverage Manager på GRAM Group.

Bristen på personal är dock övergående enligt Annika Sundén. För att komma tillrätta med den långsiktiga bristen på arbetskraft fokuserar Arbetsförmedlingen på att vägleda och motivera fler till utbildning som leder till arbete. Men även arbetsgivarna har ett ansvar och de bör förbättra arbetsvillkoren för att kunna attrahera fler personer till utbildningar kopplade till bristyrken.
– Som arbetsgivare kan det också vara bra att se över sina krav på kompetens och erfarenhet. Många som saknar formella kompetenser har informella kompetenser som kan vara nog så värdefulla, säger Maria Mindhammar, generaldirektör på Arbetsförmedlingen.

Att vara en attraktiv och trygg arbetsgivare är en fördel i branschen. Med verksamhet året runt blir topparna och dalarna mindre markanta och det ger möjlighet till fler att få tillsvidareanställning och därmed trygghet.
– Vi vill vara måna om vår personal. Vi följer alla avtal, erbjuder utbildningar och till och med boende för de som kommer utifrån. Restaurangbranschen har oförtjänt dåligt rykte, säger Robbin Almén.