Klik venligst
BJÄRE 2023-02-28 KL. 12:32

Frisk ponny hade kronisk sjukdom

Av Carina Nilsson

En skånsk veterinärklinik meddelade att allt såg bra ut på ponnyns röntgenbilder vid besiktningen och en Bjärebo köpte ponnyn för 90 000 kronor.
Två år senare blev ponnyn halt och en annan veterinär konstaterade att den hade en kronisk sjukdom som ger hälta och att detta borde ha uppmärksammats vid besiktningen på kliniken. Nu kräver Bjärebon veterinärkliniken på 150 000 kronor via ARN.

Frisk ponny hade kronisk sjukdom
En veterinärklinik besiktigade en ponny utan anmärkning. Senare upptäcktes en kronisk sjukdom som gjorde ponnyn halt. Nu har ärendet blivit ett fall för ARN. Foto: Bildbyrån

Bjärebon köpte ponnyn som är importerad från Tyskland av ett skånskt försäljningsstall. Vid köpet fanns det röntgenbilder tagna i mitten av maj 2020. Bilderna granskades av den skånska veterinärkliniken när ponnyn besiktigades i slutet av maj 2020.

”Utlåtandet blev att det var en väldigt fin ponny samt att allt på röntgenbilderna låg inom normala gränser.” skriver Bjärebon i sin anmälan till allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Två år senare blev ponnyn halt och Bjärebon som hade köpt den ringde ut en veterinär.

Veterinären behandlade ponnyn och kom på återbesök två veckor senare. Veterinären frågade då om det fanns några röntgenbilder och ägaren mejlade de bilder som hade funnits med vid köpet och som granskats vid besiktningen.

Dagen efter meddelade veterinären att ponnyn lider av spatt. Det är en kronisk artrossjukdom som sätter sig i hasorna i bakbenen, vilket motsvarar en människas knäled ungefär. Spatt skapar smärta hos hästen som drabbas och det påverkar även rörligheten.

Veterinären ställde sig mycket frågande till varför detta inte hade uppmärksammats vid besiktningen på kliniken.

Bjärebon kontaktade försäljningsstallet med hänvisning till konsumentköpslagen, men deras förslag var att skicka tillbaks ponnyn till Tyskland och att Bjärebon eventuellt kunde få tillbaka en liten del av de 90 000 kronor som ponnyn kostade.

Bjärebon gick inte med på detta och kontaktade istället en advokatbyrå. De menade att det var veterinärkliniken som gjort fel vid besiktningen och Bjärebon har nu riktat ett skadeståndskrav mot kliniken på 150 000 kronor. Summan innefattar pengarna för köpet men också de övriga kostnader Bjärebon haft i samband med att ponnyn blev halt.

Veterinärkliniken hävdar dock att de inte har något ansvar och att de har informerat om ”röntgenfynd” vilket varken Bjärebon eller hans dotter har något minne av.

”Vi hade aldrig gått vidare i köpet av en ponny som har spatt/artros” skriver han i sin anmälan till allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Veterinärkliniken har senare skrivit i mejl till Bjärebon att röntgenbilderna hade blandats ihop med en annan häst och att ponnyn egentligen inte var godkänd vid besiktningen. Men trots allt så finns det ingen anmärkning i själva besiktningsprotokollet.

Bjärebon har också varit i kontakt med försäkringsbolaget för hästen, men de nekar ersättning eftersom artrosen redan var långt utvecklad vid köpet i maj 2020.

Det blir nu ARN som får ta ställning i ärendet.