BJÄRE 2022-10-05 KL. 06:00

Höga kostnader men hotellbokningarna fortsätter rulla in

Av Carina Nilsson

Hotellkedjan Gram Group har fått ökade kostnader med mellan 50–70 procent.

– Det är otroligt svårt att planera just nu, men det viktigaste är att folk fortsätter komma hit och än så länge ser vi ingen minskning i bokningarna, säger vd Marcus Thuresson.

Höga kostnader men hotellbokningarna fortsätter rulla in
Marcus Thuresson tror att de får dra lärdom av pandemin och förmågan att ställa om ännu en gång. Foto: Carina Nilsson

Gram Group har vuxit till en stor aktör inom besöksnäringen i Båstad och på Bjäre. De driver bland annat Skansen, Riviera och Pepes och har 260 anställda. Sommartid växer personalstyrkan ytterligare. Bolaget omsätter cirka 400 miljoner kronor och tar emot mängder av besökare.

– Bjäre är en otroligt attraktiv plats för besökare, det är fantastiskt att jobba i besöksnäringen här, men vi jobbar också ständigt på att få in fler saker som lockar besökare under vintern. Just nu håller vi på att testa yoga-event, säger Marcus Thuresson.

Marcus Thuresson blev vd hösten 2020 – mitt under pandemin.

– Det har inte direkt varit några normala år. Först hade vi pandemin där det växlade mellan tvärbromsningar och full gas. Sedan drabbades vi av översvämningarna i somras där reparationerna fortfarande pågår. Och nu har vi en situation med inflation, höga råvarupriser och elpriser. Det är otroligt svårt att planera, ingen vet ju riktigt hur man ska tänka. Samtidigt lärde vi oss under pandemin att vi kan ställa om och våra anställda har varit fantastiskt duktiga på det, säger han och tar ett exempel:

– För att sprida ut besökarna sålde vi olika paket med tidiga eller sena måltider, vilket fick en positiv effekt på hela driften. Jag försöker ingjuta mod och energi så gott det går, samtidigt som man såklart måste ha respekt för att folk är oroliga.

Än så länge märker de inte att bokningarna går ner.

– Det finns förstås en viss eftersläpning, de som är här nu bokade för ett par månader sedan, men än så länge rullar det på med konferenser och annat. För oss är det viktigaste att vi håller en bra beläggning eftersom vi inte kan dra ner på servicen till de gäster vi har, säger Marcus.
De stora prisökningar som nu drabbar dem kan de inte göra mycket åt.

– Vi kan inte ta ut hela den kostnaden på gästerna utan det blir våra marginaler som minskar. Men ledningen har varit tydliga med att vi ska hålla i gång vad vi kan.

På lång sikt planerar de för att skaffa solceller och andra energibesparande åtgärder.

– På kort sikt är det svårare att göra mer än att hushålla bättre med allt. Men det är vår personal väldigt duktiga på, säger Marcus.
Det svåraste för dem just nu är att kunna planera.

– Vi vet inte vilka kostnader vi har för råvaror, el och mycket annat ens om ett par månader framåt. Det gör det väldigt svårt att planera och hur det påverkar oss på sikt vet jag inte. Jag vill inte heller spekulera och det är för tidigt att se några trender. Men det är klart att skillnaderna i elpris ger oss olika konkurrensvillkor, säger Marcus.

Mitt i all oro tycker han det är viktigt att ta ett kliv tillbaka och se situationen ur ett annat perspektiv.

– Vi har haft några väldigt bra år och räntorna är fortfarande väldigt låga sett i ett historiskt perspektiv. Vi försöker att hålla oss lugna och tänka kreativt så kanske det kommer något gott ur detta också, säger han.