Klik venligst
BJÄRE 2022-11-29 KL. 06:00

Illasittande sadel var inte sadelutprovarens fel

Av Carina NIlsson

Ett företag på Bjäre har fått rätt gentemot en kund i ARN. Tvisten gällde en sadel som inte passade men ARN menar att företaget har gjort rätt.

Illasittande sadel var inte sadelutprovarens fel
En tvist om en sadel hamnade hos ARN. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Bildbyrån

I oktober hade en hästägare i Dalarna beställt tid för sadelutprovning med en sadelutprovare som jobbar för ett företag på Bjäre.

Efter utprovningen beställde kunden en sadel men den passade inte hästen. Sadeln skickades för omstoppning men passade fortfarande inte. Kunden försökte även med en pad under sadeln och med olika sorters ilägg, men passformen var fortfarande inte bra.

Hästägaren valde då att häva köpet och ville ha tillbaka de 23 444 kronor som sadeln kostade. Företaget gick med på det, men drog av en summa för slitage för de månader kunden hade haft sadeln.

Hästägaren var inte nöjd, och vände sig till allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tillbaka hela summan utan avdrag.

Men ARN ger sadelföretaget rätt. Redan när sadelutprovaren var på plats ville hen att hästägaren skulle vänta med sadelköpet till sin ena häst eftersom den var en unghäst och sadelutprovaren förklarade att en häst som växer och tränas förändras i kroppen. Det påverkar i sin tur vilken sadel hästen bör ha.

ARN anser att hästägaren inte har styrkt att sadelutprovningen gjordes på fel sätt eller att sadeln skulle vara felaktigt konstruerad och avslår därmed hennes krav.