Av Peter Jakobsson
En av världens mest mytomspunna tävlingsbilar kommer till Bjäre i sommar. Under The Aurora Concours i Båstad visas Koenigsegg CCGT från 2007, bilen som byggdes för att utmana världseliten i Le Mans men som aldrig fick chansen att tävla.

Det handlar om en helt unik bil som genom åren fått närmast kultstatus bland motorsportentusiaster. Bakom satsningen stod Christian von Koenigsegg och ett mindre ingenjörsteam som under flera år arbetade med visionen att ta märket till GT1-klassen och klassiska Le Mans. Projektet utvecklades parallellt med företagets ordinarie verksamhet mellan 2003 och 2007 och byggde vidare på tekniken från CCR och CCX.
CCGT konstruerades från grunden för att uppfylla dåtidens GT1-reglemente. Bilen fick en extremt vridstyv kolfiberkonstruktion och vägde under 1 000 kilo utan ballast. Under huven satt en 5,0-liters V8 utan överladdning som levererade omkring 600 hästkrafter, vilket låg på klassens maximala tillåtna nivå. Samtidigt genererade bilen över 600 kilo marktryck.
De få personer som har kört bilen beskriver den som exceptionellt välbalanserad och mycket konkurrenskraftig. Men bara månader efter de första testerna ändrades regelverket av ACO och FIA. Kolfibermonocoquer förbjöds samtidigt som kraven på produktionsvolymer höjdes kraftigt. För Koenigsegg innebar det ett omedelbart stopp för hela projektet.
Resultatet blev att CCGT aldrig kom till start i någon tävling och i dag betraktas bilen som ett av motorsportens stora ”tänk om”-projekt.
Bilen ägs numera av en amerikansk samlare och visades senast offentligt vid The Quail i Kalifornien under Koenigseggs 30-årsjubileum 2024. Mellan den 26 och 28 juni får besökare på The Aurora i Båstad nu möjlighet att uppleva den enda Koenigsegg-racerbil som någonsin byggts.