Klik venligst
BJÄRE 2017-10-21 KL. 11:47

Kommunchef med fokus på framtiden

Kommunchef med fokus på framtiden

Efter två månader på posten som ny kommunchef i Båstad har Kristina Geiger redan bildat sig en bra uppfattning om vad hon vill åstadkomma med verksamheten. Det återkommande är koordination mellan olika enheter och effektivisering av resurserna. Båstad har fantastiska möjligheter och utmaningen är att utvecklas utan att förstöra grundvärdena menar Kristina. Kristina har inte varit så mycket i Båstad tidigare men för drygt ett år sedan var hon i Båstad och talade på en konferens i rollen som ställföreträdande generaldirektör hos tidigare arbetsgivaren Konkurrensverket. – Jag fick då upp ögonen för hur fint det är här och konstaterade att jag gillar området mycket. När jag såg annonsen där det söktes ny kommunchef så ansökte jag direkt. Jag var då i Stockholm med all stress och fulla tunnelbanor varje dag och kände att det kunde vara väldigt skönt att komma bort från det och kunna få ett annat typ av liv, berättar Kristina inledande. Kristina sökte och fick jobbet innan sommaren. Några månader behövdes för avlämning på hennes tidigare jobb och sedan september är hon nu kommunchef i Båstads kommun. Under nästan två månader har hon nu hunnit sätta sig in i både tjänsten och fått känna på Båstads atmosfär. Hur har första tiden i Båstad varit? – Det har varit väldigt roligt. Alla är väldigt trevliga, tillmöteskommande och välkomnande. Detta gäller dels tjänstemännen jag jobbar med samt politikerna och allt folk på stan som jag träffat. Jag försöker vara ute och möta folk mycket. Det känns som en vänlig stämning här. Mycket välkomnande för mig som kommer hit som ny kommunbo. Har du kommit in i jobbet? – Privilegiet med att komma in i den positionen jag har gör att jag väldigt fort får möjligheten att sätta mig in väldigt mycket. Då kan jag snabbt se vad som fungerar och inte fungerar. Vad har du sett i organisationen som du kan förbättra? – Jag har tittat på kommunledningskontoret och gått genom vad vi kan förbättra i vårt arbetssätt. Alla gör sitt jobb bra men det är som stuprör i organisationen. En grupp sitter med ett ansvarsområde och gör det bra. En annan grupp har sitt och en tredje gör sitt. Men koordinationen verkar brista och alla vet inte var de ska vända sig internt med sina frågor. För att få det bättre vill jag bland annat bilda en serviceavdelning som koordinerar kundcentret, reception, bilpool och allt sånt där intern som gör att saker blir lättare och flyter på bra. Vidare berättar Kristina att hon ser ett stort behov av att stärka upphandlingsfunktionen. – Nu är det en person som jobbar med upphandlingar som har det som sitt yrke och det är väldigt många upphandlingar som behöver göras i en kommun i dag så. Kan vara lärare som behöver köpa böcker som gör det och vilket tar dit från undervisningen. Vi behöver fler som kan hjälpa till och göra bra upphandlingar så de alltid blir så bra som möjligt. Det kan även bli mer effektivt när vi kan ha koll på vilka upphandlingar som görs. Vissa saker kan säkert upphandlas gemensamt så inte alla sitter och gör helt egna upphandlingar. Det handlar även här om koordination. En professionell upphandlare kan troligtvis även pressa priserna bättre. Vi måste enligt lag ha koll på vad vi upphandlar och det handlar om ganska stora summor totalt. Kristina har även noterat och ställer sig tveksam till det stora användandet av externa konsulter. – Det jag sett är det går åt väldigt mycket pengar på externa konsulter. Det är bättre om vi kan ha intern personal som gör jobbet i största utsträckning. Med bättre koordination kan det säkert visa sig att det redan finns kompetenser internt som ibland har tagits in externt och kostat dyra pengar. Kommunledningen men även HR, Ekonomi och IT behöver koordineras bättre. Bra koordination motverkar också korruption så ingen kan dra iväg åt ett håll obemärkt. Hur fungerar samarbetet mellan politikerna och tjänstemännen? – Det kan bli bättre. Det handlar mycket om tillit och förtroende. För tjänstemännen handlar det mycket om att veta att de är just tjänstemän och ska göra sina uppgifter utan att lägga en politisk värdering i jobbets utförande. Den integriteten och styrkan behöver en tjänsteman ha. I en demokrati är det folkvalda politiker som gör besluten och sen tjänstemän som utför dessa och där måste jobbet ske helt neutralt utan egna värderingar och känslor som får styra. En tjänsteman som inte kan jobba neutralt och tycker de politiska besluten går mot ens egna tankar kan inte jobba som tjänsteman på en kommun. Får tjänstemännen jobba ifred utan att politiker petar i utförandet? – Det är den andra utmaningen. Politikerna här i Båstad är så nära verksamheten, känner kommunen så väl och brinner för frågorna. Då blir det svårt för vissa att inte vara inne och detaljstyra. De måste ha respekt för verksamheten och tjänstemannarollen, att vi utför uppgifterna på ett förtroendemannamässigt sätt. Vad är Båstads utmaning? – Kombinationen med att ha väldigt vacker natur och fina områden och samtidigt ha behovet av ett starkt näringsliv och bra företagande men utan att förstöra de kärnvärden som finns. Den vackra och fina naturen får inte byggas bort eller förstöras. Det betyder att vi måste utvecklas utan att förstöra det vi har. Här finner du recensioner av svenska casinon på nätet. De casino som listas här erbjuder antingen spel i svensk valuta, svensk kundsupport eller information på svenska. Demografin med en förhållandevis äldre befolkning och många fritidsboende, som gör att vi missar skatteintäkter, är också en utmaning. Inom skolområdet, där vi tappat i ranking, finns också en utmaning att få detta bättre så vi kan locka både barnfamiljer och bra lärare till kommunen. Båstads skolor är eftersatta i underhåll vilket det prats mycket om. – Jag anser att bra lärare och kvalitet i undervisningen är viktigare är själva byggnadernas standard men självklart måste fastigheterna ha förutsättningarna för detta. Vad har du med dig för erfarenheter från tidigare arbeten som du nu får nytta av i rollen som kommunchef? – Jag har jobbat länge, inom organisationer, med just effektivitet- och koordinationsfrågor vilket gjort att jag är bra på att organisera och få saker att fungera. Som chef ska jag se till att skapa förutsättningarna så att alla medarbetare kan göra ett bra jobb. Med mig har jag även stor erfarenhet av upphandlingar och annat som är viktigt inom kommunledningen. Här är alla frågor så nära och det är viktigt att allt fungerar bra. Hänger Båstad med i tiden? – Ja, det tycker jag. Jag är väldigt imponerad över de IT-systemen som finns här. Transportmöjligheterna med motorvägen, tåget och flygplatser nära är otroligt bra. Båstad har alla förutsättningar att hänga med i utvecklingen på alla plan. Har du hittat något smultronställe på Bjäre än? – Mitt smultronställe är mer en företeelse och det är att gå längs med vattnet och på stranden. Det är så skönt och fridfullt att se alla sjöfåglar och ibland sälar som ligger på stenarna ute i vattnet. Den härliga naturen kan jag ta till mig varje dag när jag promenerar till jobbet. Det är ett väldigt upplyft mot när jag bodde i Stockholm och trängde mig fram bland stressade folk längs Götgatan på väg till jobbet. Jag hoppas fler kan inse charmen och livskvalitén som Båstad kan erbjuda jämfört med stressiga storstan. Kommunens slogan ”Ett bättre sätt att leva” tycker jag är väldigt passande. TEXT & FOTO: Peter Jakobsson