BJÄRE 2022-06-23 KL. 06:00

Kommunpolis vill se både vägren och digitala varningsskyltar på E 6

Av Carina Nilsson

Det senaste halvåret har polisen fått in 32 händelserapporter om trafikhinder på E 6 vid Östra Karup och Hallandsås. Under samma period hände sju olyckor.

– Digitala varningsskyltar hade varit bra för trafikanterna, liksom en vägren. När fordon får stopp på de trefiliga sträckorna hamnar de mitt i körfältet, säger kommunpolis Sara Merbom.

Kommunpolis vill se både vägren och digitala varningsskyltar på E 6
Kommunpolis Sara Merbom håller med om att digitala varningsskyltar över åsen hade varit bra, men hon anser också att vägen behöver förses med vägren igen. Foto: Arkivbild

För polisen i Båstad är det väl känt att fordon ofta får stopp på motorvägen vid Östra Karup och över Hallandsåsen. Det senaste halvåret har polisen i Region syd fått in 32 händelserapporter om trafikhinder via regionledningscentralen i Malmö.

– Det händer väldigt ofta. Flera av de händelserapporter jag har om trafikhinder är också markerade med ”omedelbart” vilket innebär att en eller flera patruller i stort sett måste släppa allt de håller på med för att åka ut och varna trafikanterna på motorvägen – och förhindra olyckor. Är polispatrullen till exempel ute på ett inbrott får de avbryta det och åka, säger Sara Merbom och fortsätter:

– Ofta behöver regionledningscentralen kalla ut bilar med skyltning från Trafikverket, och ibland behöver polispatrullen själva dirigera om trafiken tills skyltningen kommer på plats, säger hon.


Antalet trafikhinder är stort över E6 på Hallandsås, vilket innebär en stor olycksrisk då det saknas vägren på flera sträckor. Foto: Räddningstjänsten


På vägbanan norrut ,mot Göteborg, är det mesta av vägrenen omgjord till ytterligare ett körfält. Det finns fickor att stanna i på några platser men det mesta av vägen är en trefilig motorväg utan vägren.

Söderut, mot Malmö, saknas också vägren till förmån för tre körfält uppför backen på Hallandsås.

– Tre körfält är förstås tacksamt för trafikflödet, eftersom det är en hårt trafikerad väg, men om ett fordon får stopp hamnar det mitt i körfältet. Med det trafikflöde som finns på E6 är olycksrisken stor och det bildas snabbt långa köer när det blir stopp.

Det sker dessutom ganska ofta att fordon får stopp på sträckan. När Sara Merbom kollar statistiken ett drygt halvår tillbaka, mellan den 1 december 2021 till mitten av juni 2022, finns 32 incidenter med trafikhinder rapporterade.

Alla gäller E6 på sträckan som omfattar Östra Karup och Hallandsås i Båstads kommun.

– Ofta är det lastbilar som har fått stopp av olika anledningar. Det kan vara ett däck som har exploderat, men på de här sträckorna kan de inte ställa sig på någon vägren, säger Sara Merbom.

Dessutom inträffade sju olyckor på samma sträcka under samma period. En av olyckorna var den tragiska dödsolyckan där tre ungdomar omkom. Den inträffade när ungdomarnas fordon fick stopp och blev påkörd av en lastbil.

Sara Merbom skulle gärna se en ombyggnad av vägen så att den förses med vägren igen. Hon håller också med räddningschef Pelle Pettersson om att digitala varningsskyltar hade varit en god hjälp för trafikanterna.

– Den som får stopp på de här sträckorna hamnar mitt i trafikflödet och det är naturligtvis väldigt riskfyllt. Digitala varningsskyltar hade varit bra, säger Sara Merbom och fortsätter:

– Jag körde själv i Tyskland och Österrike nyligen. Där det var femfiligt fanns det väldigt många digitala varningsskyltar. Hade vi haft skyltar över åsen där det visas ett kryss över det körfält som det är stopp i, till exempel, så hade det varit en god hjälp för bilisterna, säger hon.