Klik venligst
BJÄRE 2021-11-28 KL. 14:00

Marcus planerar comeback med sin Radical

Av Peter Jakobsson

Marcus Jönsson började köra racing i Radical-serien 2009. Det gick bättre och bättre med åren, han blev skandinavisk mästare 2014, 2015 och 2016. Efter endast ett kört race 2017 ställdes bilen åt sidan och tiden gick till familjen och jobbet istället för racingen. Till 2022 tänker han åter utmana de andra förarna i serien.

Marcus planerar comeback med sin Radical

Efter drygt fyra års uppehåll från racing fick Marcus Jönsson och pappa Gert-Arne ”Jatte” Jönsson i höst ett infall och bestämde sig för att ställa upp i det avslutande racet för säsongen. Det gick på Knutstorp i samband med finalen av STCC i början av oktober.

Den 12 år gamla Radical-bilen dammades av och gjordes raceklar. Utan några större förväntningar gick det bättre än de kunnat tro.
– Jag kom två i ett race och femma i det andra. Det får räknas som riktigt bra med tanke på bilen och att jag inte kört på flera år. Men det var kul att få mäta sig mot konkurrenterna och se hur formen var efter att inte tävlat på flera år, säger Marcus.

Marcus har varit framgångsrik inom Radical. Åren 2014, -15 och -16 vann han totalsegern i klassen men efter endast ett race 2017 ställdes bilen åt sidan.
– Det var mycket på jobbet och mycket med barnen. Racingen kräver mycket tid och pengar. Det fanns annat som behövde min tid helt enkelt, säger Marcus.
– Efter de framgångarna fanns inte så mycket kvar att bevisa i den klassen, tillägger pappa Jatte.

Efter framgången på Knutstorp i oktober bestämde sig Marcus och Jatte för att ge racingen en ny chans och planerar att köra fler race i serien under 2022.
– Det är väl ingen direkt tanke på att storsatsa och försöka vinna allt men vi har inte kört på länge och nu var tiden inne, säger Marcus.

Alla bilar i serien är från tillverkaren Radical men de som är aktiva nu har nyare modeller än den 12 år gamla bilen Marcus kör.
– De nyare bilarna är ju bättre på många sätt men min är lite lättare och det är en fördel, säger Marcus.
– Vi har ju inte ekonomin att köpa en helt ny kärra så vi gör vad vi kan med den vi har. Den kan vi utan och innan och vi vet att den går att köra snabbt med så vi ska nog ha en chans, säger Jatte.

Premiären 2022 är i mitten av maj och fram till dess ska nästan hela bilen gås genom. Varje torsdagskväll har de bestämt sig för att ägna åt att mecka med bilen.
– Man måste ha framförhållning och planera sitt arbete, det går inte att få panik när det börjar närma sig recehelg, säger Jatte.




De ska fixa karossen och ge den ny lack, de ska renovera hjulupphängningar, sätta nya bromsar, göra vid bränslesystemet med mer.
– Det är nästan allt som vi ska gå genom. Bilen har stått ett tag så för att klara en hel säsong och vara konkurrenskraftig måste den vara tipp topp, säger Jatte.

De får dock inte röra motorn. Den är plomberad och får endast skötas av Radicals egna mekaniker.
– Det är för att man inte ska kunna trimma den utan det ska vara rättvist mellan förarna. Vår motor har ett antal timmar kvar att gå, förklarar Marcus.

Racing är dyrt och i klassen finns inga prispengar att hämta.
– Ska man köra där det finns prispengar måste man ner i Europa och köra men då kan man inte ha familj eller jobb samtidigt. Det är en hobby för oss men vi är ju glada om vi kan få lite sponsorer, säger Marcus.

Nuförtiden går Radical som en supportserie till STCC och racen går samma helg när det är mycket folk på plats.
– Det är bra att vi får publik så det är lättare att locka sponsorer, säger Marcus.
– Det var kul med de lokala sponsorer vi hade förr. Nu har vi inte riktigt satt igång med att jaga sponsorer än. Men det vore kul om någon är intresserad, säger Jatte.

Torsdagskvällar fram till maj lär det lysa i garaget i Östra Karup där de fixar med bilen. Framåt vårkanten får vi återkomma med hur formen är med bil och förare inför premiären.