Klik venligst
BJÄRE 2024-07-08 KL. 06:00

Nu kan A-traktorreglerna skärpas – igen

Av Rickard Gustafsson

Det ska bli lättare att upptäcka om en A-traktor är manipulerad att gå fortare. Transportstyrelsen har lagt ett förslag där det ställs högre tekniska krav på hur hastighetsbegränsningen av fordonet ska vara utförd.
– Målet med de nya reglerna är att höja trafiksäkerheten, säger Josefine Montelius, utredare vid Transportstyrelsen.

Nu kan A-traktorreglerna skärpas – igen
Regelverket kring A-traktorer kan komma att skärpas ytterligare. Foto: Arkivbild

Fler och fler A-traktorer rullar på de svenska vägarna. Vid årsskiftet 2023-2024 fanns cirka 56 000 registrerade i Sverige, mer än en fördubbling jämfört med 2019.

Med det har också olyckorna ökat. Bara ifjol inträffade 346 personskadeolyckor där flera unga människor dött av sina skador.

För att höja säkerheten har det tidigare genomförts regeländringar, bland annat krav på vinterdäck, bilbälte, max en passagerare och ettårig prövotid på AM-körkortet.

En av orsakerna till den trista olycksstatistiken är att fordonen manipuleras och trimmas och i vissa går lika fort eller till och med fortare än en vanlig personbil.

För den som är påläst och duktig med bilar är det inga större problem att kringgå regelverket. Vissa typer av elektroniska hastighetsbegränsningar som används i dag är enkla att manipulera, samtidigt som det i många fall är mycket svårt att kontrollera hur de har manipulerats.

Det ska det nu bli ändring på, enligt ett nytt förslag från Transportstyrelsen.

Det handlar till exempel om att en A-traktor ska begränsas elektroniskt med en hastighetsregulator som kopplas in på bilens CAN-bussystem. Mekanisk hastighetsbegränsning kommer fortsatt vara möjligt genom krav på utväxling.

– Vi har tydliggjort kraven. Det blir som en checklista att följa för att göra det enklare för både föräldrar, besiktningsföretag och polis att kontrollera om en A-traktor har manipulerats, säger Josefine Montelius.

I förslaget finns också tydligare krav på hur LGF-skylten ska placeras och utformas.

– I dag så viks och klipps många skyltar för att passa in. Det är egentligen inte tillåtet, så vi har förtydligat vad som gäller. De här skyltarna ska ju vara hela och rena, säger Josefine Montelius.

Målet är att de nya reglerna ska börja gälla 2025.

Fakta: Ingen skillnad för gamla A-traktorer

Enligt förslaget kommer alla A-traktorer som godkänts innan de nya reglerna träder i kraft få fortsätta användas precis som innan. Det blir ingen skillnad. Däremot om en A-traktor har manipulerats och stoppas av polis så kommer ägaren föreläggas om registreringsbesiktning där de nya tekniska kraven ska vara uppfyllda.