BJÄRE 2022-11-22 KL. 15:00

Unga företagare fick möta drakarna för feedback

Av Peter Jakobsson

Elever från Apelrydsskolan fick möjlighet att presentera sina UF för ett Draknäste med erfarna ”drakar”. Det är personer från Båstads båda Rotaryklubbar som är drakarna som granskar elevernas affärsidéer i sömmarna. ”Ett bra sätt att träna entreprenörskap på riktigt”

Unga företagare fick möta drakarna för feedback
Tilda Bengtsson, Nora Tiger, Mona Abdullah och Mia Ragneby presenterade sitt UF-företag Classic Candy. Foto: Peter Jakobsson

Hela förmiddagen var drakarna på plats i Företagsbyn i utkanten av Båstad. Eleverna från Apelrydsskolan hade fått ett tight schema där varje företag fick fem minuter på sig att presentera sitt företag och fem minuter på att få feedback och ställa frågor. Sen var det nästa företag som stod på tur. Senare kommer drakarna att utse vilka UF som de anser gjort bäst från sig.
– Målsättningen är att eleverna tidigt under arbetsprocessen ska få nya perspektiv på sina affärsidéer och så snabbt som möjligt flytta företagandet från skolans värld till den ”riktiga”. Detta blir elevernas första riktiga tävling, vilket givetvis sporrar och kittlar många, förklarar Andreas Kamis, ansvarig för UF på Apelrydsskolan.

Aktiviteten är avslutningen på en lång och intensiv temavecka där eleverna fått fokusera helt och hållet på sina UF-företag förklarar Andrea. Under draknästet pitchar eleverna sitt företag, sina team, produkter och affärsmodellen för erfarna entreprenörer som är ”drakarna”. Därefter ställer drakarna kritiska frågor och ger feedback på elevernas idéer.

Det var ett högt tempo under Draknästet och de olika grupperna som representerade olika UF satt och filade på sina presentationer in i det sista.

Redo att strax gå in till drakarna var Tilda Bengtsson, Nora Tiger, Mona Abdullah och Mia Ragneby som skulle presentera sitt företag Classic Candy UF.
– Det är klassisk godis från barndomen, sånt som man minns från då man växte upp, säger Tilda Bengtsson som är VD på Classic Candy UF.

Är ni nervösa inför presentationen?

– Ja, väldigt nervöst nu innan men när vi går in så kommer det nog att släppa, säger Tilda.
– Vi är bra förberedda så det ska nog gå bra, säger Nora Tiger.

Tjejerna har tagit fram t-shirts med företagsnamnet som de alla bär under presentationen.
– Vi ville att det skulle vara tydligt vilket företag vi representerar, säger Tilda.

Väl inne hos drakarna satte tjejerna i gång med presentationen när det tekniska var fixat.
– Hej, vi är Classic Candy UF, vi ska presentera vårt företag, hur vi ska marknadsföra oss och hur vi ska få ekonomin att gå runt, inledde tjejerna och fortsatte presentera sitt bolag för drakarna som lyssnade, analyserade och bedömde deras företag.


Mia Ragneby, Nora Tiger, Mona Abdullah och Tilda Bengtsson presenterade sitt UF-företag Classic Candy för drakarna i Draknästet på Företagsbyn. Foto: Peter Jakobsson


Efter fem minuters presentation blev det dags för drakarna att ställa sina frågor.
– Var får ni godiset i från? frågade en drake och fick till svar att de har tre-fyra olika leverantörer som de använder och sedan blandar och paketerar de godiset i olika påsar.

Det finns redan gammaldags godis i vissa butiker så drakarna undrade hur Claccis Candy Ufs godis sticker ut.
– Annat nostalgigodis som finns i handeln kostar ungefär dubbelt så mycket som vårt, förklarar Tilda.

Det blev lite diskussion om förpackningar och några drakar mindes gamla tider då godis såldes i strut, nu är det paketerat i plast. Men att det måste paketeras på ett hygieniskt sätt förstod de.
– Jag tror ni hittat något bra, sa en av drakarna som blev lite nostalgisk tänkande på barndomens godis.

Tjejerna gav visitkort till drakarna innan de lämnade nästets innersta rum. När anspänningen hade lagt sig var tjejerna nöjda med sin prestation.
– Det gick ganska bra tycker vi. Det var lite nervöst i början men blev snabbt mer avslappnat eftersom drakarna var lite skämtsamma och så, säger Tilda.

Fick ni sagt allt ni hade planerat att säga?
– Ja, det mesta. Kanske några ord som blev på annat sätt men allt innehåll vi ville berätta kom fram.

Fick ni några bra tips från drakarna?
– Diskussionerna kring förpackningar var intressant. Det ska vi ta med oss och se om vi ska utveckla vår förpackning eller göra om de på något sätt.

Vad är nu planen för ert UF?
– Vi ska försöka ställa på så många julmarknader som vi kan. Den första blir på Café Continental den 27 november. Efter det blir det fler marknader och mässor, berättar tjejerna.

Var det värt att vara med på Draknästet?
– Absolut, definitivt! Vi fick många bra tips och har mycket vi kan ta med oss från mötet. Bra att få höra kritik från personer utanför skolan som inte bedömer oss för att de känner oss utan bedömer vårt UF utifrån vad de får höra, förklarar Tilda.
– I skolan kan arbetet med UF ibland kännas som ett vanligt grupparbete men nu kändes det ”på riktigt” ute i verkligheten, säger Nora.

Drakarna fick under förmiddagen höra på presentationer från 12 UF och de var nöjda med vad de fick höra.
– De är ett snäpp bättre än förra året tycker vi nog. De verkar fatta att det är bra med nätverk och att ta del av andras kunskap, kommenterade de.


Drakarna kom från Båstads båda Rotaryklubbar. Foto: Peter jakobsson


En viktig sak i alla företagande är att det är hållbart.
– De har inte lika mycket fokus på hållbarhet i år som förra året men det finns alltid med i tankarna hos dem, förklarar en drake och en annan tillägger att hållbarhet är något naturligt för dagens ungdomar.

Andrea Kamis är ansvarig för UF på Apelrydsskolan och var med under Draknästet och såg sina elevers presentationer.
– Jag är så stolt över alla elever som jag tycker lyckades överträffa förväntningarna och komma med nya vägar att sälja in sina koncept. De har bara jobbat med sina UF i drygt en månad, förklarar hon.

Draknästet var avslutningen på en temavecka där eleverna jobbat nästan uteslutande med sina UF.
– Det har varit en väldigt intensiv vecka. Eleverna har varit mycket flitiga och jobbade mycket även utanför den ordinarie skoltiden, berättar Andrea.

Drakarna kommer att utse några UF-företag som de tycker varit bäst. Dessa kommer få priser i form av ledarskapsutbildning (RYLA), sponsorbidrag samt ett innovationspris till mest innovativa företagsidé.


FAKTA UF
Ett UF-företag är en hybridversion av ett företag där elever får möjligheten att testa på att driva ett riktigt företag men utan risk och med coachning och mentorskap från skola, intresseorganisationer, kommun och näringsliv. Draknästet är ett av flera samarbeten som görs mellan Apelrydsskolan och Rotaryklubbarna i Båstad.