Pandemin har gjort att många ägnat sig åt nya sysslor och ändrade vanor. Bygga och renovera hemma är en av de saker som folk gjort istället för att resa och umgås. Detta ger positivt avtryck på NP Nilsson.

Fredrik Bergh som är Vd på NP Nilsson menar att Covid-19 har påverkat branschen genom att genom att konsumenterna har spenderat vår och sommar på hemmaplan och därmed haft mer möjligheter att renovera sina hus och trädgårdar. Det har gett en allmän extra skjuts i försäljningen.
– Vi ser även signaler att viljan att satsa på boenden och semesterboenden hemma i Sverige har stärkts under pandemin. Såklart positivt för flera av oss aktörer på Bjäre. Vi är ödmjuka men samtidigt stolta över att vi skapar nya arbetstillfällen i en prövande tid för många.

Byggmaterialhandlarna är en branschorga-nisation för byggmaterialhandeln i Sverige. De sammanställer ett Byggmaterialindex där HUI Research mäter månadsvis försäljningen i byggmaterialhandeln. Byggmaterialindex baseras på försäljningsuppgifter från Bauhaus, Beijer Byggmaterial, Bygma, Derome, Fredells, Karl Hedin, K-Rauta, Optimera, Woody Bygghandel och XL-BYGG.

Under helåret 2018 ökade byggmaterialhandeln med 2,8 procent och för helåret 2019 blev det plus 2,7 procent. Tillväxten för de första nio månaderna 2020 landade på 10 procent.
Försäljningsutvecklingen under årets tredje kvartal var stark i hela landet, mätt på jämförbara enheter och jämfört med samma period föregående år. Tredje kvartalets tillväxt om 7 procent är dock lägre än tillväxten under första respektive andra kvartalet.
– Tillväxten har varit stark i byggmaterial-handeln hittills i år. Trä- och inrednings-produkter har gått starkt under kvartalet, vilket hänger ihop med att många privata projekt har genomförts under sommaren, säger Monica Björk, VD för branschorganisationen Byggmaterialhandlarna.

NP Nilsson går starkare och räknar med att öka med 15-16 procent. De siktar på att omsättningen kommer landa nära 450 miljoner kronor för året. 2019 omsatte de 372 miljoner.
– Vi har nu avverkat ett år efter att vi lämnade samarbetet med XL-BYGG och gjorde en nysatsning med en uppfräschad NP logga. Mottagandet har varit fantastiskt från våra kunder. Det känns som rätt i tiden och att det uppskattas att man går mot strömmen och tar kampen mot alla stora kapitalkedjor, berättar Fredrik.


Fredrik Bergh, Vd på NP Nilsson.

Ägaren, familjen Nidelius, har inga tankar på att sälja verksamheten utan drivkraften ligger i att stärka NP Nilsson som ett välmående Bjäreföretag som ska finnas kvar på lång sikt.
– Vår regionala satsning i Skåne och Halland fortsätter samtidigt.

Affärsmodellen bygger på att de från produktionsanläggning i Förslöv och distributionslager i Grevie kan leverera byggmaterial och prefabricerade lösningar till kunder från Malmö till Halmstad.
– På våra sex bygghandelsbutiker hittar kunderna lagervaror och träffar våra säljare. Medan vi som en av få bygghandlare i Sverige väljer att plocka och köra ut varor direkt från ett distributionslager. Det kostar såklart lite mer för oss, men samtidigt ökar det vår servicegrad på leveranser, förklarar Fredrik.

Varumärket NP växer sig just nu starkare och starkare i hela Skåne då de levererar material till flertalet av de prestigefyllda större byggnationer som pågår i Malmö och Helsingborg.
– I april öppnade vi i Helsingborg försäljningen har varit dubbelt så stark som vi planerade detta första halvår. Trots att vi inte har kunnat göra en ordentlig invigning och vara så aktiva som vi velat med respekt för Covid-19 så har lanseringen överträffat våra förväntningar. Även om det är en proffsinriktad anläggning utan utställningsytor så har även många konsumenter valt att komma till oss. Det är tydligt att även Helsingborg hade behov av ett lokalt bygghandels alternativ, berättar Fredrik.

I Halmstad öppnade de förra veckan.
– Här jobbar vi med ett nytt koncept som vi kallar NP Nilsson Express. Under kommande två åren kommer vi serva Halmstadmarknaden med en byggvarudepå. Anläggningen är mindre än våra övriga och bemannas med 5-6 personer initialt.

NP Express är en skräddarsydd anläggning anpassad för att kunderna ska få marknadens snabbaste service. Samtidigt så pågår planeringen av en helt ny bygghandel på 5000 kvadratmeter som ska stå färdig på samma tomt under 2022.
– Det ska bli riktigt spännande, avslutar Fredrik.

TEXT: PETER JAKOBSSON
FOTO: PRESSBILD