Klik venligst
BJÄRE 2021-01-31 KL. 09:37

De kände ett ansvar att inte vara en bidragande orsak till smittpridning

De kände ett ansvar att inte vara en bidragande orsak till smittpridning

Restaurangbranschen har fått ta en hel del stryk i den rådande pandemin. Restriktioner och rekommendationer har dominerat och många har fått uppleva att antalet gäster mer än halverats från en dag till en annan. Så är läget även för Restaurang Ellis i Förslöv.

– Det var en torsdag beskedet kom i Sverige. Jag minns det så tydligt. Vi serverade köttbullar och normalt brukar vi ligga på 200 personer när det serveras just köttbullar, men då var vi nere på 75 personer, berättar Markus Quist, krögare på Restaurang Ellis.
– Det gick så fort, antalet gäster halverades på ett dygn, fyller restaurangchefen Cornelia Bramsell i och fortsätter, en stor kundgrupp för oss försvann direkt och det var pensionärerna. De står för halva vår kundgrupp.

Folkhälsomyndigheten kom med restriktioner och oron över att de skulle kräva att all restaurangverksamhet skulle stängas var stor den första tiden. Petra Vollertsen är VD på Ellis och hon valde att se möjligheter istället för att fokusera på de hinder som uppstod. Tidigt såg de över sina kostnader, gjorde omstruktureringar och började satsa helhjärtat på avhämtning och hemkörning. En tjänst de haft sedan starten 2018 men som nu på grund av pandemin fick ett uppsving.
– Vi var inte helt strandsatta. Vi var på något vis redan förberedda, berättar Petra. Vi utökade våra tjänster och folk nappade på det. Mycket för att de ville ha mat men vi kände också att de vill ha oss kvar i byn!

I takt med att restriktionerna blev fler avvek inte bara pensionärerna, utan även lunchgästerna från de stora företagen i byn. I runda slängar räknar Restaurang Ellis på att de har tappat runt 60 procent av gästerna.

Valt en annan väg
Under sommaren minskade smittspridningen, gästerna började hitta tillbaka och det mesta återgick till det normala. När smittspridningen ökade under hösten kom också striktare restriktioner. Flera bekräftade fall i närmiljön visade att covid-19 även hade fått fäste på Bjärehalvön.

Det var i den vevan som Petra, tillsammans med sina anställda, tog beslutet att stänga restaurangen och enbart ha öppet för avhämtning. Ett modigt men djärvt beslut.
– Det kändes inte rätt längre. Vi kan inte stå här och önska hit hundra gäster för att vi ska driva en restaurang och så kör vi dem rätt in i en smitthärd, berättar Petra.
– Men det är dubbelt, vi vill ha kunder hit men vi vill inte vara anledning till smittspridning, fyller Cornelia i och Markus fortsätter,
– Från början tänkte vi att Petra måste ha blivit galen, men när vi funderat på det ett tag kändes det helt självklart. Reaktionen vi fick från gästerna när vi berättade att vi skulle stänga var otroligt känslosam. Vi fick så många fina reaktioner. Jag kunde inte hålla tårarna borta, säger Markus samtidigt som hans ögon blir tårfyllda på nytt.



Cornelia Bramsell och Markus Quist insåg att när smittspridningen kom närmre så var det inget alternativ att hålla öppet som vanligt.

Situationen är som den är. Redan i våras fick de säg upp timanställda och omstrukturera i de fasta tjänsterna. Både Cornelia och Markus har fått lägga om sitt arbete och framförallt Cornelia har fått ta helt nya arbetsuppgifter sedan december.
– Nu hjälper jag Markus att packa bröd och sallader. Sen kör jag rundan till Montessori i Grevie. När jag sen kommer tillbaka är det dags att packa lunchen och sen kör någon av oss den lilla rundan inom Förslöv med matleveranser, säger Cornelia.
– Jag är tacksam för att vi aldrig har sett pandemin som ett problem utan vi har frågat oss själva hur löser vi nu det här? Och sen att alla har dragit sitt strå till stacken, det är jag så oerhört tacksam för, säger Petra och ler mot de andra.

Restaurang Ellis har inte använt sig av korttidspermittering eller omställningsstöd.
– Vi har inte tagit något statligt stöd hitintills men vi har heller inget kapital att luta oss tillbaka på i ett halvår utan vi ska bara försöka överleva det här, säger Petra. Självklart är det en ekonomisk förlust för oss och kanske är vi dumdristiga, men det finns något annat som heter ansvar också. När smittspridningen kom närmre så var det inget alternativ för oss att hålla öppet som vanligt.

Svårt att planera
Teamet på Restaurang Ellis har fått tänka om och tänka nytt. Det går inte längre att förutse hur många gäster som kommer.
– Förr hade jag koll på ungefär hur många gäster som kom varje dag. I runda slängar kom 100 gäster varje dag men lite upp och ner såklart. Förra veckan hade vi totalt 39 gäster och sen bara nu i måndags hade vi 89 gäster. Det går inte att beräkna utan vi får ha is i magen i köket, säger Markus. Kommer det fler får jag vara beredd att laga mer.

Sedan pandemin blev vardag har det varit en utmaning för många. Inte minst att tolka alla restriktioner på rätt sätt. Restaurang Ellis har inte bara bollat idéer sinns emellan utan utrycker en stor tacksamhet gentemot Yvonne Mollet Bengtsson, livsmedelsinspektör på Båstads kommun.
– Yvonne har varit ett fantastiskt stöd under hela året. Jag har säkert ringt henne 15–20 gånger sedan i mars och rådfrågat hur vi ska tänka när det kommit nya restriktioner. Hur gör vi nu? Vad vill ni att vi ska göra? berättar Markus.

Hur framtiden ser ut vet ingen men det är smittspridningen som bestämmer hur det blir framöver på Restaurang Ellis. Tillsvidare kör de på med avhämtning och hemkörning.

Text & foto: Jenica Paulsson