Klik venligst
LEDARE 2022-10-30 KL. 13:00

Syns du. Finns du.

Av Joakim S Ormsmarck

Syns du. Finns du.

För ett tag sedan dök det upp en tråd på Facebook. Det var i en de lokala grupperna.
Någon ställde frågan vilka butiker gruppens medlemmar tyckte att de saknade på Bjärehalvön och ganska snabbt började svaren rulla in och det som slog mig var insikten hur mycket så många missar av allt det som finns här på Bjärehalvön.

Om vi bortser från klassikerna. De som önskar att det låg en HM, en IKEA och en Lidl på Köpmansgatan är det väldigt många som har önskemål som faktiskt är väldigt lätta att infria. För de butikerna finns redan här.

Båstad är en liten kommun. Men det finns ett otroligt brett utbud av butiker och jag skulle vilja hävda att här finns ett utbud som borde kunna tillfredsställa de flesta. Visst är det så att allt inte finns att tillgå i kommunen men väldigt, väldigt mycket.

Varför är det så många som envist fortsätter att gå över ån efter vatten? Eller över åsen efter Väla kanske är mer korrekt uttryckt.
Och hur kommer det sig att så många av de som bor här i kommunen inte har en aning vilka butiker som finns på gångavstånd?

En anledning tror jag är att handeln i Båstad av många kommit att uppfattas som dyrare än i de större städerna. Säkert ett arv från tider då det förmodligen var precis så det förehöll sig. Men idag är det inga skillnader, tvärtom kan du ofta hitta erbjudande här på hemmaplan som slår de stora kedjornas. Men du måste ta dig ut och faktiskt besöka butikerna.

En annan anledning tror jag är den enkla devisen i att ”syns du inte så finns du inte”.
Tiden då invånarna flanerade gata upp och gata ner och tittade i skyltfönster är förbi.
Om den någonsin existerat.

När vi förr ett år sedan tog över Laholms Tidning fick vi inte bara en ny tidning i företaget, och flera nya kollegor, utan också ett arkiv från 1931 och fram till idag, Det som slår mig när jag bläddrar i dessa nästan sekelgamla tidningar är hur lite som egentligen förändrats. Handlarna annonserade ut sina prima lädervaror, hattar, kappor och charkvaror och stadens invånare läste, funderade och begav sig till butikerna.
I en tid där mycket av marknadsföringen flyttat ut till de globala techjättarna, läs Facebook, Instagram, Google med flera, har det lokala delvis kommit att suddas ut och helt plötsligt slåss handlarnas erbjudande med flöden av reklam, brus och inlägg som aldrig tar slut.
Men det som sker runtom i Sverige, och världen, just nu är att vi ser en förändring där de som övergett printen för att helt marknadsföra sig digitalt nu kommer tillbaka igen och anledningen är såklart otroligt enkel. Marknadsföring i print fungerar fortfarande bäst.

Samtidigt finns det ingen anledning att blunda.
Vi är mitt i en omställning där vi lever våra liv alltmer digitalt men det handlar inte om att det ena ersätter det andra. Det handlar om att vi får fler valmöjligheter, både i hur vi konsumerar våra nyheter och hur vi marknadsför våra företag.

Som enda lokala tidning har vi ett stort ansvar. Dels i att förmedla nyheter och därmed försvara och bevara den lokala demokratin. Vilket är vårt absolut viktigaste syfte. Men vi har också ett ansvar i att kunna erbjuda mötesplatser där företag kan möta sina kunder, där föreningar kan kommunicera sina budskap och där kommun, landsting och stat kan nå ut till invånarna. Det är här den kanske mest spännande utvecklingen hos oss sker just nu.
Papperstidningen Bjäre NU läses av 8 av 10 invånare i kommunen. Det är fantastiska siffror som vi är väldigt tacksamma över. Dessa siffror är också svaret på varför annonsering i Bjäre NU ger sådan effekt, den når helt enkelt de som bor här i kommunen.

Det som brukar förvåna många är att vi även har runt 25 000 unika besökare på bjarenu.se varje månad. Med andra ord långt fler än vad det bor människor i kommunen.
Här hittar de som är fritidsboende eller brukar besöka halvön dagligen nyheter om det som händer i kommunen. En otroligt intressant målgrupp för de lokala företagen.

Vi tror att kombinationen av en lokalt utgiven papperstidning och en lokal webbplats som uppdateras dagligen är ett vinnande koncept. Både för läsarna och annonsörerna.
Relativt nyligen har vi påbörjat annonsförsäljning på våra siter och de kunder som provat har kunnat konstatera att kombinationen av papper och webb helt enkelt blir 1+1=3.

Är du nyfiken på att veta mer kring hur vi skulle kunna hjälpa ditt företag att synas mer effektivt så tveka inte att kontakta någon av mina kollegor som arbetar med försäljning.
Vi skräddarsyr en lösning som passar just ditt företag och din budget.

På tal om att 1+1=3.
När du annonserar i en lokal tidning hamnar dessutom pengarna på hemmaplan, inte i Silicon Valley eller Beijing. Som annonsör når du dels ut till dina kunder, samtidigt är du med och skapar förutsättningar att ge alla invånare samma chans att ta till sig lokala nyheter.

Det måste nästan innebära att 1+1=4.


Joakim S Ormsmarck