Av Rickard Gustafsson
Strand för Alla och juristen Ola Bengtsson snickrar på en resningsansökan för att upphäva domen om bilstranden. De köper nu in konsulthjälp med syftet att påvisa att Länsstyrelsen och Mark- och miljödomstolens beslut är byggt på påståenden och inte bevis.
Det har gått mer en månad sedan föreningen Strand för Allas jurist Ola Bengtsson räknade med att resningsansökan beträffande strandstrafikmålet skulle vara klar.
Arbetet har dragit ut på tiden och resningsansökan är ännu inte inlämnad. Orsaken till förseningen stavas ”semestrar” då föreningen anlitar experthjälp genom tekniska konsultföretaget Afry (tidigare Ångpanneföreningen) som ska genomföra geologiska undersökningar.
– Vi väntar besked på en offert och de kommer att återkomma nu i dagarna. Tyvärr, måste vi bevisa det som alla laholmare och alla som varit på stranden ser med blotta ögat, säger ordföranden Mats Olofsson.
– Min del är klar, men vi avvaktar att lämna in resningsansökan tills konsultutredningen är klar, säger Ola Bengtsson.
Bengtsson vidhåller att ett rättegångsfel begåtts när Strand för Alla inte tilläts vara part i målet.
– Det var fel. Jag har läst på och en miljöförening, som Strand för Alla är enligt dess stadgar, har rätt att klaga eller att få resning utan att varit inblandade innan.
Efter att ha lusläst både Länsstyrelsens beslut och Mark- och miljödomstolens dom väljer Strand för Alla att skjuta in sig på, vad advokat Bengtsson hävdar, är antaganden och påståenden.
– Vi har gått till grunden. Det fysiska, bevisningen. Domen förklarar inte på vilket sätt bilar på stranden är miljöfarligt och det är en grundläggande del i miljöbalken att man redogör för vad och hur det är farligt, säger Ola Bengtsson.
Ola Bengtsson tycker att det är anmärkningsvärt att så lite av Mark- och miljödomstolens slutsatser saknar grundläggande bevisning. Han uppfattar det som antaganden och påståenden är vid gott mod att resningsansökan lyckas. Foto: Rickard Gustafsson
Han hävdar att det inte framlagts bevis för att bilar vare sig komprimerar sanden på stranden eller har negativ påverkan på växter, djur eller erosion.
– Det här skulle man naturligtvis gått igenom grundligt. Domstolen har ju faktiskt viss utredningsskyldighet och det går inte bara påstå, utan det måste visas varför bilar är miljöfarliga just på stranden. I det här fallet har Mark- och miljödomstolen inte ens velat komma ut och titta på stranden, säger Ola Bengtsson.
Domstolen har ingen skyldighet att göra syn, men i det här sammanhanget tycker Bengtsson att det är anmärkningsvärt att de inte besökt området.
– De tycker att bilar inte hör hemma på stranden och tagit den enkla vägen. Vad vi gör nu är att ta fram handfasta bevis, fakta.
Strand för Alla-juristen resonerar också om stranden är väg eller terräng – i juridisk mening?
I ett uppmärksammat brottsmål, 2020, friades en medlem i Strandmiljö Laholm för brott mot terrängkörningslagen efter att ha kört bil på stranden nedanför Kolonivägen i Mellbystrand.
För fyra år sedan prövade både tingsrätt och hovrätt om en privatperson brutit mot terrängkörningslagen på stranden i Mellbystrand. Det blev friande dom och båda domstolarna konstaterade att stranden var att betrakta som väg. Foto: Arkivbild
Såväl Halmstads tingsrätt och Hovrätten för Västra Sverige konstaterade att stranden ska betraktas som väg – inte terräng.
– Det är viktigt att komma ihåg att det aldrig funnits tillstånd för att köra bil på stranden. Det är för det är tillåtet, eftersom det är väg. Det har både tingsrätt och hovrätt fastslagit. Nu har man ålagt markägare och kommunen att sätta upp bommar på tillfartsvägarna för att hindra att köra ned, men det finns inget förbud att köra på stranden, säger Ola Bengtsson.
I Mark- och miljödomstolens dom, från december 2023, nämns eller definieras inte stranden i termer som ”väg”, mer än indirekt: ”Om biltrafiken upphör, kan stranden med tiden också komma att betraktas som terräng i terrängkörningslagens mening. I så fall kan polisen ingripa mot körning på stranden med motordrivna fordon (även mopeder och motorcyklar.)”.
I maj 2024 kungjorde Länsstyrelsen i Halland att de betraktar stranden som terräng genom att besluta om dispenser och undantag från terrängkörningsförbudet.
– Vi sätter oss inte emot att bilar är miljöfarliga, men i brottmålsdomen beskriver man att det är väg. Nu vill Länsstyrelsen förvandla det här till terräng. Det här hänger i ett vakuum och det skulle kunna innebära att länsstyrelsen har rätt att stänga av vilken vägsträcka som helst om någon tycker att det är miljöfarligt, säger Ola Bengtsson och anser att det måste klargöras en gång för alla.
Juristen Ola Bengtsson ställer sig högst frågande till om bilar komprimerar sanden på stranden eller har negativ påverkan på växter, djur eller erosion. Foto: Rickard Gustafsson
Att upphäva en dom som vunnit laga kraft är inte lätt och väldigt få lyckas.
Hur stor procentchans ger du den här resningsansökan?
– Det frågar alltid mina klienter, men vi har gott hopp och är vid gott mod. Vi har gjort det vi kan och gör det som måste göras. Man köper inte en lott utan det måste göras ett gediget arbete för att komma dithän. Men det är viktigt att det här reds ut så att kommuninvånarna får en dom som man förstår, säger Ola Bengtsson.