NÄRINGSLIV 2022-10-01 KL. 13:00

Det tickar på för Bravur med klockrena samarbeten

Av Joakim S Ormsmarck

Till våren är det tio år sedan klockmärket Bravur såg dagens ljus och med sin tillverkning lokalt i Båstad sticker de fortfarande ut på marknaden. Bjäre NU har träffat en av grundarna, Johan Sahlin, för att höra vad som är på gång just nu.

Det tickar på för Bravur med klockrena samarbeten

Till skillnad från många andra företag som etablerar sig inom accessoarer, mode och klockor har Johan och hans kollega Magnus Äppelryd låtit allt ta sin tid. Duon är fortfarande ensamma ägare och har full koll på alla detaljer, från design och produktion till marknadsföring, försäljning och relationen med kunderna.
– Vi har valt att enbart sälja våra klockor via vår egen site och det har visat sig vara rätt väg för oss, inleder Johan Sahlin när vi slagit oss ner med de senaste klockorna framför oss på bordet och fortsätter, i början arbetade vi en del med återförsäljare både i Sverige och utomlands men vi kände att vi ville ha kontroll på hela kedjan och inte vara styrda med vår prissättning.




Duon har känt varandra länge, eller känt till varandra är kanske mer korrekt. De växte upp i Älmhult respektive Markaryd och var båda engagerade inom cykelsporten under uppväxten. Men som Johan själv beskriver det, de kände till varandra men nog mer som konkurrenter än som vänner. Något som dock skulle komma att ändras hösten 2000 när de båda hamnade i samma klass på Högskolan i Halmstad där de pluggade till maskiningenjörer med fokus på produktdesign.
– Kanske berodde det på att vi hade lite samma bakgrund men vi fann varandra där och visste tidigt att vi ville starta företag tillsammans. Resultatet blev ett konsultbolag inom design där vi tog olika uppdrag för såväl större som mindre kunder. Bland annat gjorde vi en manual till Koenigsegg, skrattar Johan.

Det skulle dock dröja ett antal år innan klockorna gjorde sin entré och ytterligare tid innan Johan och Magnus såg det självklara i att de skulle kombinera sin passion för cykelsporten med sin passion för klockorna.
– Vi har båda, som sagt, ett stort intresse för cyklingen och började fundera på hur vi skulle kunna kombinera dessa båda delar i våra liv. Många klockmärken riktar sig mot mo exempelvis motorsport, men vi hittade ingen annan som nischat sig tydligt mot cykling. I Sverige är cykling en relativt anonym sport men det räcker med att komma över sundet till Danmark för att folk ska gå man ur huse när det är cykeltävling.

Som en hyllning till de tre Grand Tours, de tre största och mest prestigefulla tävlingarna i världen lanserade Bravur förra året en serie med kronografer under detta namn. Serien består av tre modeller där detaljer i designen är inspirerade av respektive tävling. Vid starten av varje tävling lanseras respektive modell.
– Vi släppte tre klockor förra året och det blev snabbt ett stort intresse bland både cyklisterna och alla de som följer tävlingarna, berättar Johan. I år släppte vi tre nya klockor plus ett samarbete som vi gör med EF Education – Easypost som är ett av World Tour teamen.

Samarbetet är EF Education är lite speciellt då det initierades av teamet själva med Philip Hult som initiativtagare. Som sommarboende i Torekov hade Hult koll på det lokala klockföretaget och såg möjlighet till ett samarbete.
– Det finns 18st World Tour team runtom i världen och för oss är det såklart en dröm att vara partner till ett av dessa. Alla cyklister i EF Education – Easypost har våra klockor och vi syns med dem hela tiden så det är väldigt kul, säger Johan.

Tack vare det egna intresset för cykelsporten och ett brett kontaktnät har Bravur på relativt kort tid kunnat hitta flera spännande samarbeten inom cyklingen. Ett är med den svenska proffscyklisten Tobias Ludvigsson som nyligen var på plats i Båstad för en plåtning tillsammans med Bravur.




De nya kollektionerna har kommit att innebära ett nytt prissegment för Bravur då de ligger kring 25 000 kronor. Johan berättar dock att de just nu arbetar med en ny kollektion som har samma koppling till cykelsporten men i en något lägre prisklass.

Klockorna monteras på plats i Båstad efterhand som de säljs och trots att produktionen ökar hela tiden känner Johan att det är en modell de kommer att fortsätta med. Småskaligheten och det exklusiva är viktigt, varje modell produceras i ett begränsat antal exemplar och när de är slut så är de slut.
– Såklart vill vi växa och sälja fler klockor men samtidigt vill vi aldrig arbeta med massproduktion, kvaliteten kommer alltid först, avslutar Johan.