NÄRINGSLIV 2025-03-08 KL. 15:00

Storslam för det lokala mediehuset

Av Redaktionen

I nästan tjugo år har Årets Gratistidning årligen hyllat och prisat landets lokala tidningar inom kategorier som bland annat årets reportage, årets annonskampanj och årets digitala satsning. Totalt delas tolv olika utmärkelser ut.

Storslam för det lokala mediehuset

Det var nästan så att champagnekorkarna slog i taket när nomineringarna landade på redaktionen i Båstad tidigare i veckan och det stod klart att det lokala mediehuset hade kammat hem hela åtta nomineringar inför årets tävling.

– Vi hade såklart förhoppningar om att kunna vara med och fightas i några av kategorierna men att vi skulle få en sådan utdelning var något jag helt ärligt inte kunnat drömma om, konstaterar Joakim S Ormsmarck med ett brett leende.

Tävlingen är indelad i fyra huvudkategorier: Lokal journalistik, Marknad, Upplevelsen och Årets gratistidning. Det är i de tre sistnämnda som mediehuset kammat hem sina nomineringar.

– Det som är lite extra roligt är att våra två tidningar i Halmstad, Halmstad NU och Cityliv nominerats tillsammans som årets lokala magasin. Det är inte mer än drygt åtta månader sedan vi påbörjade satsningen i Halmstad och att redan få detta erkännande är väldigt roligt, avslutar Joakim S Ormsmarck.

Tidningshusets nomineringar

Marknad

”En bra annons gör mer än att synas – den gör skillnad. Årets nominerade har inte bara skapat snygga och kreativa annonser, utan också levererat verkliga resultat. Med smart strategi, vass form och tydliga budskap har de visat att lokal annonsering kan vara både kraftfull och affärsdrivande.”

Månadsnytt – Ljungby NU

”…ger kommunen en stark röst med en rak och samhällsnyttig helsida som både engagerar och informerar.”

Bendt Bil – Halmstad NU

”…visar hur en lokal bilhandlare kan gå från anonyma objektsannonser till en varumärkesbyggande kampanj som speglar företagets själ.”

Kampanjer för Bendt Bil och Ljungby kommun knep två av tre nomineringar för årets kampanj.

I denna kategori är även Markbladet nominerade med sin kampanj för Cage.

Årets Digitala satsning

”Digital innovation handlar inte bara om ny teknik – det handlar om att tänka smart, skapa värde och lyfta upplevelsen för både läsare och annonsörer. Årets nominerade visar att nytänkande kan stärka både journalistik och affärer, genom att förena det bästa av tradition och digitalt på kreativa och effektiva sätt.”

Lite före alla andra – Bjäre NU

”…går mot strömmen och vänder på affärsmodellen: den digitala pdf-tidningen kostar, medan den tryckta är gratis. Läsarna betalar för lyxen att få nyheterna först – en modig strategi som utmanar branschens konventioner.”

Mibx – NU-tidningarna

”…revolutionerar digital annonsering med en plattform som gör det möjligt att nå hela landet med breda och effektiva kampanjer, där print och digitalt samverkar för maximal räckvidd.”

I kategorin Årets digitala satsning är mediehuset nominerade med två bidrag.

I denna kategori är även Lokaltidningen i Växjö nominerade för ”Så blir du en ännu bättre golfare”.

Årets säljare

”Bakom varje framgångsrik tidning står säljare som gör mer än att sälja annonsutrymme – de skapar värde, bygger relationer och driver affären framåt. Årets nominerade har visat prov på exceptionell skicklighet, engagemang och resultat utöver det vanliga. De är inte bara säljare – de är motorer för framgång.”

Säljgänget på NU-tidningarna

”Ett team med skärpa, målmedvetenhet och ett driv som varit avgörande för mediekoncernens kraftiga expansion de senaste fyra åren.”

Mediehusets säljteam är nominerade som Årets säljare 2025.

I denna kategori är även Linda Uhlander, Yippie Härnösand, och Sebastian Lindgren, Lokaltidningen Växjö/Alvesta, nominerade.

Årets lokala insats

”Insatser som gör skillnad för det lokala samhället förtjänar att lyftas fram. Årets nominerade har på olika sätt engagerat, berört och bidragit till något större – från att stärka gemenskap och välgörenhet till att inspirera och öka kunskapen om vår historia. Genom sitt arbete visar de vilken kraft lokaljournalistik har utanför spalterna.”

Bjärebor hjälper Bjärebor – Bjäre NU

”…mobiliserar annonsörer och läsare i en varm och medmänsklig insats där julgåvor samlas in till dem som behöver det mest.”

Julklappsinsamlingen med tillhörande projekt är en av årets nomineringar.

I denna kategori är även Lokalt i Dalarna och Tidningen 7 nominerade.

Årets förstasida

Cityliv

”Modernt. Djärvt. Snyggt. Cityliv kastar läsaren rakt in i stadens pulserande myller. Förstasidan andas både nyfikenhet och förväntan – precis som en riktigt bra biofilm!”

Årets framsida kan komma att bli Cityliv med Micke Syd och Phoenix Parnevik.

I denna kategori är även Yippie Härnösand och Nacka Värmdö Posten nominerade.

Årets lokala magasin

Halmstad NU

”Med trovärdigt innehåll i en trovärdig kostym bjuder Halmstad Nu på synnerligen välskräddad lokaljournalistik. Den glamourösa bilagan Cityliv ger en stilsäker redaktion chansen att ta på sig feststassen – och ger publiken ett riktigt läsparty!”

Halmstad NU och Cityliv är nominerade tillsammans som Årets lokala magasin

I denna kategori är även Yippie Härnösand och Magazin24 nominerade.