Klik venligst
NATIVE 2022-05-10 KL. 07:00

Augmented reality växer - gå in i provrummet via mobilen

Nu kan du göra ditt eget vardagsrum till ett provrum fyllt av kläder och skor. Fototjänsten Snapchat har lanserat en ny teknik för augmented reality som gör shopping i mobilen enklare än någonsin.

Augmented reality växer - gå in i provrummet via mobilen

Att vi hör termen ”augmented reality”, som på svenska kan översättas till ”förstärkt verklighet”, allt oftare är inte särskilt märkligt. Konceptet har möjlighet att få stort inflytande över våra liv, och har tagit betydande kliv i den riktningen i och med att vi lever stora delar av vår vardag i den digitala världen.

Online casino i vardagsrummet med AR
Många har koll på vad virtual reality är och tenderar att blanda ihop detta koncept med augmented reality. Men det finns betydande skillnader. VR låter oss kliva in i en helt annan värld via ett par glasögon, medan AR gör att vi kan komplettera den ”riktiga” världen direkt i vår smartphone. Ett exempel på detta går att hitta i spelvärlden.

Antalet online casinon fortsätter nämligen att växa och spelarantalet likaså, både i Sverige och utomlands. Ta del av mer information om casino utan licens på casinoutankonto.net om du vill lära dig hur utländska casinon fungerar. Spelbranschen utvecklas i snabb takt och är ständigt på jakt efter nya teknologiska lösningar, och var därav snabba att anamma AR.

AR är fortfarande relativt nytt inom spelvärlden, men ett fåtal aktörer erbjuder redan nu sina spelare att skapa ett casino i sitt eget hem. När spelaren riktar sin mobilkamera mot valfri yta kan denne se en spelautomat, ett blackjack-bord eller annat spel ta form mitt framför ögonen.

AR-shopping i mobilen
Fotoappen Snapchat har gett sig in i AR-världen sedan länge. Appen innehåller kameralinser som gör att användarna kan förvränga verkligheten på olika sätt, exempelvis genom att lägga ett filter på sitt ansikte. Nu tar bolaget nästa steg i sin AR-satsning genom att lansera en ny shoppingsektion kallad ”Dress Up”.

I appens sektion kan användare enkelt svepa mellan utbuden i en katalog för att se hur kläder och accessoarer ser ut på sig själva. Är man på jakt efter solglasögon, till exempel, kan man enkelt prova dem genom att rikta kameran mot sig själv, så fästs glasögonen på ansiktet i skärmen. Vill man i stället prova en tröja scannar appen av kroppen och klär på användaren.

Längst ner på skärmen finns information om produktens namn och pris. Gillar man produkten som klätts på en själv kan man klicka sig vidare till företagets webbshop där köpet kan genomföras.

I dagsläget finns en rad e-handlare representerade i Snapchats nya shoppingfunktion. Snapchats kreativa strategichef Will Scougal säger att fler varumärken börjar förstå den stora potentialen i AR-shopping, vilket tyder på att fler företag och märken kommer ansluta sig till Dress Up.

Minskat antal returer positivt för klimatet
Shopping via AR förenklar köpupplevelsen för kunder och gör att företag kan nå ut med sina produkter till en stor skara människor. Men AR-shopping har även möjlighet att ge positiv effekt på klimatet.

I Sverige växte e-handeln med 20% under år 2021, enligt siffror från Postnord. SVT har tidigare rapporterat om att den ökade e-handeln kan skapa miljöproblem, då cirka en tredjedel av köpen returneras och måste transporteras tillbaka.

Att kunden får prova plagget på sig själv innan denne genomför ett köp skulle kunna minska risken för negativa överraskningar när produkten anländer, och på så sätt även minska antalet returer.