NATIVE 2022-06-04 KL. 06:00

Det värderar svenskarna högst vid betalning online

Kortbetalning är den metod flest svenskar använder när de betalar online. Men Swish är på uppgång. Detta främst med anledning av att tjänsten erbjuder snabba och enkla betalningar – två av de faktorer svenskarna värderar högst när de ska betala för sina online-köp.

Det värderar svenskarna högst vid betalning online

Den digitala världen fortsätter växa och allt fler svenskar befinner sig i den. Utvecklingen ställer stora krav på nya lösningar vad gäller både säkerhet och smidighet. Ett av de mest fundamentala områdena som måste leva upp till båda delar är den digitala betalningen.

Svensk e-handel följde upp rekordåret 2020 med att öka sin omsättning med 10% nästföljande år. År 2021 landade e-handelns totala omsättning på cirka 237 miljarder kronor och inkluderar allt från shopping av varor till spel på onlinecasino. Siffrorna kommer från Nets undersökning om svensk e-handel, som även har tittat närmre på vad svenskarna prioriterar när de betalar online.

Snabbhet värderas högt
Enligt undersökningen är snabbhet en av de faktorer som kunderna värderar allra högst. Konsumenterna vill kunna genomföra köpet så fort som möjligt efter att de lagt sina produkter i den digitala varukorgen.

Snabba betalningar är även uppskattat vid spel på casino, särskilt vad gäller live casino. Detta då man på ett live casino har begränsad möjlighet att spela i sin egen takt. Här gäller att man förhåller sig till dealern som delar ut korten och de andra spelarna runt bordet, till skillnad från exempelvis spelautomater då man själv bestämmer när nästa spelomgång ska börja.

Utöver snabbhet väljer många svenskar sin betalmetod online utifrån hur enkel den är att använda. Den metod som kan erbjuda betalning i utbyte mot så få knapptryck som möjligt tenderar att bli vinnande.

I undersökningen framgår också att säkerhet är en avgörande faktor. Detta får stöd i siffrorna som visar att drygt hälften av svenskarna upplever osäkerhet vid kortbetalning online. Särskilt osäkert upplevs att lämna ut och lagra sina kortuppgifter i en nätbutik, något polisen uppmanar till försiktighet kring.

Kortbetalning fortsatt mest populärt – men Swish knappar in

Trots en upplevd osäkerhet har kortbetalning länge varit den vanligast förekommande metoden vid betalning online. Enligt Nets fortsatte så vara fallet även år 2021, då 64 procent av köparna genomförde köp med betalkort. Men skillnaden mot de andra metoderna har minskat. Faktum är att kortbetalning stod för den brantast negativa tillväxten.
I motsatt ringhörna finns Swish, som är den snabbast växande betallösningen online. I dag används tjänsten av nära 7,9 miljoner svenskar och år 2021 genomförde 50 procent av kunderna sina online-köp via Swish. Anledningen till den positiva utvecklingen, menar Nets, kan bero på just den snabbhet och enkelhet som erbjuds.
På tredje plats över mest använda betalmetoder online 2021 kommer fakturan, som använts av 46 procent av köparna. Faktura går inte att använda vid alla köp online. Spelar man casino, till exempel, finns ingen möjlighet att betala för sina insättningar i efterhand. I stället är metoden främst populär vid online-köp av kläder. Detta då många konsumenter lämnar tillbaka en del av kläderna de köpt och på så sätt endast behöver betala för det som behålls.

Swish spås lysande framtid
I Nets undersökning menar man att Swish med stor sannolikhet kommer fortsätta ta marknaden med storm. Kanske kommer tjänsten om några år till och med kliva om kortbetalningarna, som nu ligger på första plats till stor del med anledning av att 25 procent av köparna använder metoden av gammal vana.